با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ رولر کوین بازی کنید بیت کوین رایگان بدست آورید!! ثبت نام کنید 1000 ساتوشی رایگان بگیرید.
زیارت عاشورا

 


آیا می دانستید با بازی کردن هم می شود بیت کوین رایگان دریافت کرد؟!!

در این پست یکی از بهترین بازی ها را برای درآمدزایی معرفی می کنم که هم رایگان است و هم راحت و مهم تر از آن واقعا پرداختی دارد. با نصب این بازی روی موبایلتان هم بازی کنید و هم ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین، اتریوم ، دوج کوین و بایننس بدست آورید. برای نصب بازی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://rollercoin.com

 

 

 برای ثبت نام در این بازی فقط به آدرس جیمیلتان نیاز دارید که بعد از ثبت نام باید وارد جیمیلتان بشوید و آدرس خود را تایید کنید.

برای پاداش ثبت نام 1000 ساتوشی رایگان به حسابتان واریز می شود.

برای ثبت نام و ورود به بازی نیاز به ف ی ل ت ر ش ... دارید.

 

 

 


تاريخ : دو شنبه 21 شهريور 1401برچسب:, | 15:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 


آیا می دانستید با بازی کردن هم می شود بیت کوین رایگان دریافت کرد؟!!

در این پست یکی از بهترین بازی ها را برای درآمدزایی معرفی می کنم که هم رایگان است و هم راحت و مهم تر از آن واقعا پرداختی دارد. با نصب این بازی روی موبایلتان هم بازی کنید و هم ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین، اتریوم ، دوج کوین و بایننس بدست آورید. برای نصب بازی روی لینک زیر کلیک کنید:

https://rollercoin.com

 

 

 برای ثبت نام در این بازی فقط به آدرس جیمیلتان نیاز دارید که بعد از ثبت نام باید وارد جیمیلتان بشوید و آدرس خود را تایید کنید.

برای پاداش ثبت نام 1000 ساتوشی رایگان به حسابتان واریز می شود.

برای ثبت نام و ورود به بازی نیاز به ف ی ل ت ر ش ... دارید.



:: برچسب‌ها: رولر کوین , بازی بیت کوین , درآمدزایی با موبایل , استخراج بیت کوین , استخراج ارز دیجیتال , بیت کوین رایگان , استخراج دوج , گیم برای بیت کوین , استخراج اتریوم با بازی , ساتوشی رایگان , استخراج دوج با بازی , bitcoin , doge ,

 

 

 

 


تاريخ : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1401برچسب:, | 8:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 با عرض سلام خدمت شما همکاران و همراهان عزیز

 

جدول حروف الفبا در سایز A4 طراحی کردم. من این جدول رو در آخر کتاب فارسی یچه ها می چسبونم و وقتی نشانه جدید تدریس میکنیم بچه ها همزمان با شهرک الفبای کلاس جدول خودشون رو هم پر می کنند.

شما میتونید نمونه رنگی و سیاه و سفیدش رو دانلود کنید

نکته ای در انتخاب تصاویر مربوط به نشانه ها وجود داره اینه که تصویر مصوت ها تصویری است که با همان مصوت شروع میشه مثلا آ  آتش و در صامت ها صدای آخر تصویر مربوط به صامت می باشد مثلا برای ذال کاغذ

بعد از تکثیر می بایست از قسمت نقطه چین ها جدول را برش بزنید تا به اندازه مناسب جهت چسباندن آن در کتاب درسی تبدیل شود

 

رنگی

سیاه و سفید



تاريخ : جمعه 1 بهمن 1400برچسب:, | 15:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 مردی که همسرش را از دست داده بود دختر سه ساله اش را بسیــار دوست می داشت

دخترک به بیماری سختی مبتلا شد

پدر به هر دری زد تا کودک سلامتی اش را دوباره بدست بیاورد، هرچه پول داشت برای درمان او خرج کرد

ولی بیماری جان دخترک را گرفت و او مرد...

پدر در خانه اش را بست و گوشه گیر شد. با هیچکس صحبت نمی کرد

سرکار نمی رفت. دوستان و آشنایانش خیلی سعی کردند تا او را به زندگی عادی برگردانند

ولی موفق نشدند. شبی پدر رویای عجیبی دید، دید که در بهشت است

و صف منظمی از فرشتگان کوچک در جاده ای طلایی به سوی کاخی مجلل در حرکت هستند

همه فرشته های کوچک در حال شادی بودنند .

هر فرشته شمعی در دست داشت و شمع همه فرشتگان به جز یکی روشن بود

مرد جلوتر رفت و دید فرشته ای که شمعش خاموش است، همان دختر خودش است

پدر فرشته غمگینش را در آغوش گرفت و او را نوازش داد

از او پرسید : دلبندم، چرا غمگینی؟ چرا شمع تو خاموش است؟

دخترک به پدرش گفت: باباجان، هر وقت شمع من روشن می شود، اشکهای تو آن را خاموش می کند و

هر وقت تو دلتنگ می شوی، من هم غمگین می شوم هر وقت تو گوشه گیر می شوی من نیز گوشه

گیر می شوم نمی توانم همانند بقیه شاد باشم .

پدر در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، از خواب پرید.

اشکهایش را پاک کرد، ناراحتی و غم را رها کرد و به زندگی عادی خود بازگشت.

نتیجه اخلاقی : همیشه شادباشید



تاريخ : جمعه 1 بهمن 1400برچسب:, | 15:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

تست هوش به جای علامت سوال چه عددی قرار میگیرد؟

تست هوش جالب,تست هوش تصویری با جواب

 

پاسخ را در ادامه ی مطالب ببینید

 


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 11 آذر 1395برچسب:, | 16:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اسم شما چه رنگی است؟

برای اسم هر فرد رنگ مخصوصی وجود دارد. که می‌تواند بر زندگی او تاثیر بگذارد.جالب است نه؟! اینکه شما بدانید برای اسم تان رنگ مخصوصی وجود دارد و می‌توانید راز شخصیت ی خود را از لا به لای آن دریابید! باید بسیار جالب و هیجان انگیز باشد.پس به موارد زیر به ترتیب ذکر شده کاملا توجه کنید:
 
رنگهای هماهنگ با ارقام و حروف عبارتند از :
 
قرمز:
۱ ش ج س الف
نارنجی ۲ ت ث ک ب
 
زرد:
۳ ی ل ص ض
 
سبز:
۴ و م د ژ
 
آبی:
۵ چ ن ط ظ
 
نیلی:
۶ ح خ ف
 
بنفش:
۷ ع پ غ
 
صورتی:
۸ ز ق ه
 
طلایی:
۹ ر ذ گ
برای اینکه با چگونگی موضوع آشنا شوید یک مثال می‌آوریم بدین شکل که اسم و فامیل خودرا روی برگه کاغذی می‌نویسید و بر اساس حروف و اعداد ذکر شده برای هر کدام،به رنگ مربوطه دست پیدا می*کنید.
 
مثال : لیلا جلالی
 
ل۳ ی۳ ل۳ الف۱ ج۱ ل۳ الف۱ ل۳ ی۳
 
سپس اعداد را با هم جمع می‌کنیم:
 
۲۱=۳+۳+۱+۳+۱+۱+۳+۳+۳
 
باز هم دو عدد را با هم جمع می‌کنیم:
 
۳=۱+۲ عدد ۳ مربوط به رنگ زرد است.
 
حال میتوانید مشخصات خود را بخوانید.
 
صورتی
دارای قدرت جسمی بالایی هستید بخاطر اراده ی بالایی که دارید میتوانید رویاهایتان را به راحتی به واقعیت تبدیل کنید. با مسئولیت ها به راحتی کنار می‌آیید و می‌توانید دیگران را در حل مشکلاتشان راهنمایی کنید.از نظر عاطفی فردی قوی و عمیق هستید.صمیمیت بیش از اندازه با دیگران سخت است.
 
قرمز
بسیار جاه طلب بوده و گاهی برای رسیدن به اهداف خود ممکن است از دیگران هم مایه بگذارید. قرمز رنگ حیات و جسارت است.همیشه تلاش دارید که آشکارا به فعالیت بپردازید و مورد توجه قرار بگیرید.بسیار خونگرم هستید و بسادگی تحریک می‌شوید. ممکن است در اوج شادی نیز ناگهان و با کوچکترین بهانه ای اخمهایتان در هم رفته و به لاک خود فرو بروید.باید سعی کنید که از انرژی فوق العاده تان در جهت مثبت استفاده کنید.
 
زرد
بسیار تیز هوش هستید.شخصیت ی بسیار خوش بین و فعال دارید. هرگز در ابراز آنچه می‌خواهید بر زبان بیاورید کم نمی آورید.بخاطر زنده دلی ابتکار و مستعد بودنتان در بر قراری ارتباطی خوب با دیگران همیشه دور و برتان پر از دوستان مختلف خواهد بود.با وجودی که روحیه ی بسیار شادی دارید هرگز احساس رضایت نخواهید کرد مگر اینکه شادیهایتان را با دیگران تقسیم کنید.تنها ایرادی که ممکن است داشته باشید قدرت تخیل و تجسم بیش از اندازه تان است که گاهی شمارا در خود غرق می کند!اگر نتوانید انرژی و توانتان را در مسیر درستی هدایت کنید در آخرخواهید دید بیشتر کارهایی که با هدفی مشخص شروع کرده اید ناتمام مانده اند.
 
طلایی
در هر چیزی فقط حد بالای آن می تواند رضایت خاطر شمارا بر آورده کند. از طرف دیگر رفتار و کلامتان چنان جذابیتی دارد که به ندرت ممکن است کسی با شما آشنا شود ولی شیفته تان نشود. دانش و آگاهی شما نسبت به زندگی غیر قابل توصیف است. به هر چیزی با خوش بینی زیاد نگاه می کنید. می توانید معلم خوبی باشید و تمام تجربیاتتان را به دیگران نیز انتقال دهید.شرایط منفی را می توانید به بهترین موقعیت ها تبدیل کنید.
 
نیلی
زندگی شما بیشتر به زندگی عارفان شباهت دارد. با عشق و علاقه ای که به پاکی و زیبایی های دنیا دارید می‌توانید توان و شادی فوق العاده ای به افراد افسرده ببخشید .علاوه بر روحیه و شخصیت نوع دوست و انسان پروری که دارید ازیک حس ششم بسیار قوی برخوردارید که از این طریق نیز می‌توانید براحتی از مشکلات مردم با خبر شوید.
 
سبز
برای شما خیلی مهم است که برنامه روزانه داشته باشید.نظم و انضباط برایتان اهمیت زیادی دارد.بندرت ممکن است زنگیتان آشفته و بی هدف باشد. دیگران اغلب برای گرفتن راهنماییهای جدی نزد شما می‌آیند.برای حل مشکلات دیگران بشدت حرص می‌خورید. تکامل شخصیت ی برایتان بسیار حائض اهمیت است و برای وسعت بخشیدن به دانش خود هرگز از آموختن دست بر نمی‌دارید. ترجیح می‌دهید بجای از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن روی هدف ثابتی به فعالیت بپردازید.
 
بنفش
عاشق کند و کاو و جستجو در عمق هر پدیده هستید و شاید هم به همین دلیل عشق به علوم ماوراء الطبیعه در شما به حد کافی رشد کرده است.این باعث شده به رشته هایی چون فلسفه روی آورید هیچ اتفاقی را به راحتی قبول نمی‌کنید. مگر آنکه خودتان آنرا شخصا تجربه کرده باشید .برای حل مشکلات نیز راه حل را در درون خود می جویید. عاشق تنهایی هستید و هماهنگ شدن با دیگران کمی برایتان مشکل است.
 
آبی
به احتمال قوی دیگران شما را شخصی بدون تعارف و غیر تشریفاتی می‌دانند و شاید هم به همین دلیل برایشان جالب توجه هستید.آزادی برایتان ارزش زیادی دارد و هرگز نمی‌توانید در محیطی کار کنید که به شما تحکم شود و یا زیر نظر قرار دارید. اگر این همه دنبال تنوع هستید به این دلیل است که اعتقاد زیادی به حقیقت دارید وبرای همین زندگی با تمام مشکلات و سختی هایش برای شما ارزشی فوق العاده دارد.
 
نارنجی
شوخ طبعی و بذله گویی بخصوصی را که به ارث برده اید باعث شده محبوب دیگران باشید.دیگران از بودن با شما لذت برده و انرژی مثبت میگیرند.سعی می‌کنید همیشه لیوان را از نیمه پر آن ببینید و با بذله گویی خاص خود محیط را برای انجام کاری مثبت فراهم سازید. آماده کمک به دیگران هستید . رنگین کمان زندگی تان را دوست دارید تا زندگی را برای دیگران نیز زیباتر نمایید


تاريخ : جمعه 6 آذر 1394برچسب:, | 12:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |






























































































































تاريخ : سه شنبه 21 مهر 1394برچسب:, | 6:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اینفوگرافی: زبان ِ«دُم» گربه ها!



تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 7:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

fu7678

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
مردی که دارای عزمی نیرومند و اخلاقی متین است، هرگز فضیلت اخلاقی خود را فدای هوس های زندگی نمی کند. آری مردانی در این جهان زندگی کرده اند که برای تکمیل و حفظ فضایل اخلاقی، جسم و جان خود را فدا ساخته اند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
دو اشتباه بسیار بزرگ یکی این است
که قبل از موعد اقدام به عمل کنیم و دیگری این است که
فرصت مناسب را از دست بدهیم .
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبا و آموزنده
 
انسان سه راه دارد: راه اول از اندیشه می‌گذرد، این والاترین راه است. راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است. و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات قصار
 
جوانی، کاری به سال و ماه ندارد، مهم این است که انسان زنده دل و پرنشاط باشد. ممکن است موی شما سفید باشد، اما مانند پسربچه ها بیندیشید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا درباره زندگی
 
هرگاه در زندگی به یک در بزرگ که یک قفل بزرگ هم دارد رسیدی ،
نترس و ناامید نشو.زیرا اگر قرار بود در باز نشود جای آن یک دیوار می گذاشتند!
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات حکیمانه
 
برای آنکه بتوانید با دیگران در کمال آرامش زندگی کنید از آنها جز آنچه می توانند در راهتان نثار کنند چیز دیگری نخواهید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جمـلاتی الـهام بخـش برای زنـدگی
 

وقتی انسان آنقدر ثروتمند شد که بتواند هر چه دلش می خواهد بخرد ،
می بیند معده اش بیمار است و همه چیز را هضم نمی کند .

fu7677

سخنان زیبا و آموزنده بزرگان درباره زندگی
 
بشر وقتی در خانه اش نشسته است، خواهان حادثه ای در زندگی و هنگامی که دچار حادثه ای می شود، خواهان زندگی آرام در خانه است
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
عده ای از مردم ،تماشاگر خوشبختی اند و طول حیاتشان صحبت  از خوشبختی  می شنوند ، اما هرگز بدون آنکه  واقعا آن را بشناسند از جهان می روند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبا و آموزنده
 
ملتی که از علم و دانش بهره مند باشند، دیگر طعم گرسنگی را نچشیده و زندگی راحت و آسوده ای خواهند داشت.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات قصار
 

نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر ما پرواز نکنند
اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان بزرگان
 
خوشبختی در این است  که شخص  بداند که چه می خواهد  و آنچه را آرزو دارد  مشتاقانه بخواهد.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا درباره زندگی
 
استفاده از موفقیت های کوچکی که پیش می آید پر منفعت تر از این است که بیهوده شانس  بزرگتری آرزو کنیم که شاید هرگز بدست نیاید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 

تصور می کنم که اگر هر کس تنها یک ربع ساعت به فکر زندگی خویش باشد و بیاندیشد که آن را اصلاح کند، هر ماه زندگی او از ماه پیش بهتر خواهد شد.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات حکیمانه
 
زندگی، پدیده ای ایستا نیست؛ تنها دو گروه نمی توانند اندیشه های خود را عوض کنند: دیوانگان تیمارستان و مردگان گورستان.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا زندگی
 
الفبــــای زنــــدگی
با استفاده از حروف فارسی و انگلیسی
الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها
ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم
پ: پویاپی برای پیوستن به خروش حیات
ت: تدبیر برای دیدن افق فرداها
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جمـلاتی الـهام بخـش برای زنـدگی
 
هرگز قدر آن روزهایی که در کمال خوشبختی زندگی می کردیم نمی  دانیم ، مگر زمانی که برای  همیشه آن ساعات خوش را از دست داده باشیم.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

fu7766

fu7767

fu7768

fu7769

fu7770

fu7771

fu7772

fu7773

fu7774

fu7775



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 15:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تابلویی که در عکس می‌بینید جاده‌ای را نشان می‌دهد که به یک خانه منتهی می‌گردد. بنظر شما این صحنه چه چیزی کم دارد؟


یک درخت ؟

یک آبگیر (برکه) ؟

آدم ها ؟

یک تکه ابر ؟

یک ماشین ؟

 درخت:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
رشد معنوی خودتان است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک آبگیر (برکه):

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
داشتن یک رویا است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 آدم ها:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
رابطه داشتن با افراد دیگرست.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک تکه ابر:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
دوستتان است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک ماشین:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
پول است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!



تاريخ : چهار شنبه 7 مرداد 1394برچسب:, | 13:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از سایتهای کاربردی دنیا سایت AirPano متعلق به کشور روسیه است که تصاویر بسیار زیبا، بکر و خیره کننده از طبیعت و جاذبه های دنیا و حتی از جو زمین بصورت ۳۶۰ درجه و پانورامای کروی شکل، تهیه و منتشر می کند. در جدیدترین تصاویر این سایت گالری زیر انتخاب شده که در ادامه ایمیل تقدیم شما دوستان می شود.


























































































































تاريخ : سه شنبه 30 تير 1394برچسب:, | 23:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
دو بعلاوه دو همیشه و همه جا می شود چهار؛ اما شکل آموزش ریاضی در قدیم با مدارس امروزی خیلی تفاوت داشته است. عکس زیر مربوط به عصر قاجار است.
عکس/ کلاس ریاضی در دوره قاجار


منبع: جوان و تاریخ



تاريخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, | 10:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معمای جالب بیل گیتس + جواب

این چیستان را بیل گیتس در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد تا از بین ۱۰۰ مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند.حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟

 
دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچ کدام پنجره ندارند. درهایشان که بسته باشد درون اتاق ها کاملاً تاریک است. در یک اتاق سه چراغ برق به توان های ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم وجود دارد.( لطفاً به شکل  نگاه کنید) ما نمی دانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن می کند( مثلاً نمی دانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ وسطی یا به چراغ های دیگر اما به طور قطع می دانیم که هر کدام از کلیدها یکی از چراغ ها را روشن می کند. هم چنین ترتیب چراغ ها را هم نمی دانیم ). شما معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است. برای این کار و در شروع، شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید. شما می توانید هر چند مرتبه که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما شما تنها هستید و نمی توانید از کسی کمک بگیرید و هیچ گونه وسیله ای هم خواه برقی خواه غیر برقی به همراه ندارید و مهمتر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یک بار وارد اتاق چراغ ها شوید و وقتی که وارد شدید و بیرون آمدید، دیگر نمی توانید مجدداً وارد آن اتاق بشوید.
این چیستان را بیل گیتس در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد تا از بین ۱۰۰ مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند.حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟
============
============
============
============
============
============
============
============
============
============
پاسخ معما:
یکی از کلیدها را روشن کنید و یکی، دو دقیقه بعد، آن را خاموش کنید. حالا کلید دیگری را روشن کنید و به اتاق چراغها بروید. چراغی که روشن است، مربوط است به کلید دوم. دو چراغ دیگر را لمس کنید، آنکه گرم است مربوط است به کلید اول و البته آنکه سرد است مربوط است به کلید سوم.
اگر شما نتوانستید این معما را حل کنید، یقینا به این دلیل بوده است که به فیزیک معما که همانا حرارت تولید شده در چراغهاست توجه نداشتید و فکر خود را متمرکز بر تناظر چراغها و کلیدها کردید؛ راه حلی که هرگز شما را به جواب نخواهد رساند.
توان چراغها هم هیچ ربطی به حل معما ندارد و فقط برای گمراه کردن شما در معما گنجانده شده است.


تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, | 10:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این شکل را به تعدادی مثلث تقسیم کرده ایم. حال می خواهیم تمام مثلث هایی که در این شکل قابل شمارش هستند بیابیم. در نهایت چند مثلث را تشخیص می دهید؟
 

تست هوش: شمارش مثلث ها


شکل بالا را به تعدادی مثلث تقسیم کرده ایم. حال می خواهیم تمام مثلث هایی که در این شکل قابل شمارش هستند بیابیم. در نهایت چند مثلث را تشخیص می دهید؟
 
 
سطح دشواری تست هوش: متوسط

***
***
***
***
***
***
***
***
***
***
***
***
***


پاسخ:

44 مثلث
مثلث ها را در دسته های مختلف می شماریم:
تکی: 16
دوتایی: 16
چهارتایی: 8
هشت تایی: 4



تاريخ : یک شنبه 14 تير 1394برچسب:, | 8:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جملات تصویری زیبا درباره زندگی

 



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اینکه متولدان هر ماه، یک سری خصوصیات روحی و عاطفی و اخلاقی مشترک دارند را باور دارید؟ راستش اگر کمی در مورد خصوصیات اخلاقی و ویژگی های ذهنی و رفتاری افرادی که در یک ماه از سال به دنیا آمده اند، دقت کنید، به نتایج جالبی می رسید. البته در هر موردی، استثناء هم وجود دارد.
 

خصوصیات عاطفی افراد براساس ماه تولدشان


فروردین

در کارهای خصوصی متولدان فروردین ما دخالت نکنید، آنها به دنبال دست یافتن به خواسته ها و برآورده ساختن توقعات خود هستند و در این زمینه، بسیار خودمحور و شاید خودبین به شما می آیند. در مورد اینکه متولدان فروردین ماه به راحتی دل شما را به دست بیاورند، احتیاط کنید و گرنه به همان آسانی نیز شما را از دست خواهندداد و تا ابد فراموش تان می کنند. آنها به سمت افرادی جذب می شوند که شخصیتی مستقل و آزاده از خود بروز دهند و هر روز برای آنها به منزله آغازی جدید است، پس آماده مواجهه با هر واکنش غیرمنتظره ای از سوی آنها باشید.

مقابل آنها، محکم و بااراده ظاهر شوید و همیشه آنها را تحسین کنید و بر این مسئله که به وجودشان افتخار می کنید، تاکید کنید. هرگز پاپیچ آنها نشوید و در کارهای خصوصی شان دخالت نکنید و آنها را مورد انتقاد تخریب کننده قرار ندهید؛ دوستان شان را بپذیرید و از آنها بیهوده و بی اساس خرده نگیرید.

اردیبهشت

حس حسادت اردیبهشتی ها را تحریک نکنید؛ متولدان اردیبهشت تابع احساسات و عواطف درونی شان هستند و همزمان به احساسات طرف مقابل شان نیز احترام کامل می گذارند. از این رو، همسران آنها بسیار خوشبخت خواهندبود. آنها عاشق مواد غذایی هستند و غذا خوردن، برای آنها بسیار ارزشمند است، پس تا جای ممکن، غذاهای مورد علاقه شان را بپزید. برای راه یافتن به قلب همسر اردیبهشتی خود محیطی خیال انگیز به همراه یک موسیقی رمانتیک و آرام و چند شمع در گوشه ای دنج در خانه تان فراهم آورید و محبت کردن و به اصطلاح لی لی به لالا گذاشتن آنها را هرگز فراموش نکنید.

آنها به طور معمول یاد دوستان شان هستند (البته دیده شده اردیبهشتی هایی که چندان هم باوفا نبوده اند!) و هرگز نمی گذارند که آنها به حال خود رها شوند، پس شما هم در همه حال حامی و یاور آنها باشید. آنها بسیار سخاوتمند هستند، به خصوص نسبت به همسر و عزیزان شان، پس انتظار گرفتن هدایای متعدد را از سوی آنها داشته باشید. بی جهت و ناخالصانه آنها را تحسین نکنید؛ آنها هنگام آغاز ارتباط، بسیار آرام و بطئی پیش می روند اما اگر در همراهی آنها صبر و حوصله به خرج دهید، با صمیمیت و محبت عمیق و خالصانه و همیشگی آنها مواجه خواهید شد.

خرداد

متولدان این ماه به سمت افرادی فرهیخته جذب می شوند؛ خردادماهی ها از راه های عجیب و دستیابی به محبت هستند. آنها از داشتن دوستان متعدد و ارتباطات متفاوت به وجد می آیند. برای راه یافتن به قلب آنها، باید سخت تلاش کنید، چون آنها از دست و پنجه نرم کردن با هر چالشی استقبال می کنند؛ آنها براساس ذات و خمیره وجودی خود به سمت افراد فرهیخته و صاحب نظر جذب می شوند. آنها از گفت و گوهای طولانی لذت می برند.

اگر مایلید ارتباط تان را با آنها حفظ کنید، باید گاه و بیگاه آنها را به حال خود رها کنید و درحقیقت، آنها را از آزادی طبیعی شان محروم نسازید. همیشه چیزهای تازه و جدیدی برای شان فراهم آورید تا دچار یکنواختی در یک ارتباط نشوند، در غیر این صورت به محض کسل شدن از طرف مقابل شان دل زده می شوند و بی درنگ، آن ارتباط رنگ کهنگی به خود می گیرد. زمانی که آنها با شما حرف می زنند، شنونده خوبی برای شان باشید؛ از پیروی از آداب قدیمی و کهنه دست بکشید و در عوض با جریان نوین روز پیش بروید تا همیشه در قلب شان جای خاصی داشته باشید.

تیر

تحت هیچ شرایطی فرد متولد تیرماه را دست نیندازید؛ متولدین تیرماه برای دست یابی و رسیدن به خواسته خود به دنبال عشق و محبت خالص، حقیقت و ابدی هستند. آنها از دریافت گل و هدایای مختلف لذت زیادی می برند؛ به آنها توجه زیادی نشان دهید؛ آنها از اینکه ساعات طولانی را با همسر یا عزیزان شان در محیطی صمیمی و گرم سپری کنند، خیلی به وجد می آیند. آنها عاشق خانه و خانواده شان هستند؛ همیشه تاریخ های مهم مثل سالگرد تولد، ازدواج یا اولین روز آشنایی تان را به یاد داشته باشید و به آنها هدیه بدهید.

آنها دوست دارند مورد عشق و علاقه کامل دوستان خود قرار بگیرند. پس به آنها عشق بی قید و شرط بورزید و محبت کنید. آنها از دریافت کارت های تبریک در مواقع مختلف لذت می برند؛ هرگز و تحت هیچ شرایطی، آنها را دست نیندازید و سر به سرشان نگذارید چون ممکن است شوخی های شما را خیلی جدی بگیرند و احساسات شان خدشه دار شود. اگر موقعیت و شرایط مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد، ممکن است برخی مواقع خاص تبدیل به افرادی اهل خدعه شوند. آنها روابط دوستانه تدریجی را ترجیح می دهد؛ همواره به اعضای خانواده آنها احترام بگذارید تا مورد احترام آنها قرار بگیرید.

مرداد


مردادی ها عاشق دریافت گل، هدیه و توجه هستند؛ متولدین مردادماه برای رسیدن به خواسته های خود مایل اند همواره و تحت هر شرایطی مورد تایید و تحسین قرار بگیرند و محبت و حمایت محض طرف مقابل شان را طلب می کنند. همیشه اطمینان حاصل کنید که از زیبایی و کمالات آنها به حد کافی تعریف کنید. آنها عاشق دریافت گل و هدایای مختلف هستند و مایل اند همیشه و در همه حال، کانون توجهات افراد را به خود اختصاص دهند؛ از این رو در یک رستوران، میزها و صندلی های وسط را انتخاب می کنند تا در معرض دید همه قرار داشته باشند. آنها افرادی بسیار پرجنب و جوش و فعال هستند، بنابراین ساعات خواب شان کمتر از حد معمول است. در کنار آنها تا جای ممکن همراه و صبور باشید، زیرا آنها خواهان برخورداری از تسلط کامل در یک ارتباط هستند. یادتان نرود رابطه خود را با آنها باید حسابی مدیریت کنید.

شهریور


شهریوری ها و یک زندگی آرام و بدون ماجرا؛ متولدین شهریورماه برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود با احتیاط کامل، سنجیده، عقلانی و تدریجی عمل می کنند. آنها خواهان مشاهده حد کمال در طرف مقابل شان هستند و در کنار آنها، صبر و شکیبایی را یاد خواهید گرفت و به همان شکل با آنها باید رفتار کنید. از آنجایی که آنها از به هم ریختگی، بی نظمی و شلوغی بیزارند باید همیشه محل زندگی شان را تمیز و مرتب نگه دارید.

آنها فقط خواهان عشق و محبت از سوی عزیزان شان نیستند، باید اطمینان حاصل کنند که شما صمیمی ترین و بهترین دوستشان نیز هستید. هرگز به اجبار غذا و خوراکی ای به آنها ندهید که دوست ندارند چون آنها نسبت به برنامه غذایی و سلامت و تندرستی شان بسیار حساس هستند. آنها خواهان برخورداری از یک زندگی آرام و بدون ماجرا هستند، از این رو دوست ندارند در کانون توجهات قرار بگیرند.

خصوصیات عاطفی افراد براساس ماه تولدشان


مهر

برای گرفتن هر تصمیمی به یک فرد متولد مهرماه فرصت دهید. متولدین مهرماه برای دست یافتن به منتهای آرزوی خود در یک رابطه زناشویی، به دنبال ابراز علاقه های گرم و صمیمانه از سوی همسر خود هستند و از محیط های رمانتیک و خیال انگیز لذت زیادی می برند. اگر می خواهید راهی به قلب آنها باز کنید، باید میزان علاقه تان را نسبت به انواع هنرها و موسیقی افزایش دهید، در این صورت مورد تحسین آنها قرار خواهید گرفت. همیشه و در همه حال به آنها توجه داشته باشید و از نقاط قوت شخصیت او تعریف کنید و قبل از شروع هرکاری، عقیده و نظر آنها را بپرسید، چون همیشه و در هر زمینه ای حرفی برای  گفتن دارند. آنها افرادی تعلل ورز و مسامحه کار هستند و گاهی بی دلیل امروز و فردا می کنند و انجام برخی از کارها را پشت گوش می اندازند3.

 از این رو، در تصمیم گیری ها تا حدی مغرور و متکبر می شوند ولی بهتر است در این طور مواقع به روی خودتان نیاورید و اعتراضی نکنید. آنها باید برای گرفتن هر تصمیمی مدت زیادی فکر کنند و به زمان زیادی در این زمینه نیاز دارند. ضمن اینکه دوستانه به او، گذشتن زمان و امکان از دصست رفتن فرصت های زندگی را یادآوری می کنید، کمی هم صبور باشید و به او زمان بدهید.

آبان

آبانی ها براساس طبیعت و خلق پاییزی خود سریع دل بسته و سریع تر دل می کنند؛ متولدین آبان ماه برای انجام کارها و رسیدن به خواسته های خود در زندگی، گاهی نسنجیده و آنی عمل می کنند و درواقع، به همان سرعتی که دل می بازند، سریع تر دل می کنند! آنها در مورد ازدواج، معمولا خواهان عشق در یک نگاه هستند و به سرعت عاشق می شوند. همیشه آماده با شید تا در مورد عمیق ترین خواسته های درونی، اسرار زندگی و رویاهای شخصی تان با آنها صحبت و تبادل نظر کنید؛ آنها خواهان مشاهده شور و شوق وافر در وجود همسر خود هستند.

آنها عاشق سفر و تفریح هستند و اگر پا به پای آنها پیش نروید، بدون شک به مشکل بر می خورید. بعضی از آنها هنگام کار مایل اند موسیقی بشنوند؛ مردان متولد آبان ماه مایل اند در طول روز هزاران مرتبه از شما ابراز علاقه ببینند تا خیال شان راحت شود. هرگز و تحت هیچ شرایطی حس حسادت آنها را تحریک نکنید وگرنه با واکنشی به مراتب بدتر از سوی آنها مواجه خواهیدشد و به سرعت و قبل از آنکه دریابید چه اتفاقی افتاده، ممکن است در ارتباط با همسر آبان ماهی خود دچار معضل شوید. درحقیقت، سریع دل بستن و سریع تر دل کندن، یکی از خصلت ها و ویژگی های آنها محسوب می شود.

آذر

متولد آذرماه عاشق پیاده روی و رفتن به پیک نیک است؛ متولدین آذرماه برای دست یابی به اهداف و خواسته های خود، به دنبال یادآوری های مداوم هستند. به آنها آزادی کامل دهید و با چون و چراهای بی دلیل و غیرمنطقی خود، هرگز مانع پیشرفت و موفقیت شان نشوید. آنها از پیاده روی های طولانی در کنار ساحل و مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی لذت می برند و از سفرهای کوتاه و گشت و گذارهای خانوادگی در طبیعت انرژی می گیرند و مایل اند تعطیلات آخر هفته شان را خارج از شهر سپری کنند.

آنها از افراد سرزنده، پرتحرک، شاد و پرشور خوش شان می آید و اگر در کنارشان حالت غمگین و دل مرده به خود بگیرید، درواقع به دست خود آنها را از خود فراری داده اید. آنها اهل سر به سر گذاشتن با دیگران بوده و اهل لطیفه گویی و مزاح هستند، پس شما هم این ویژگی ها را در خود تقویت کنید. هرگز اشتباهات و خطاهای شان را بی پرده و مستقیم به آنها گوشزد نکنید وگرنه به شدت آزرده خاطر و دلخور می شوند؛ برای تذکردادن به آنها در مورد اشتباهات شان محیط مناسبی در خانه به وجود بیاورید و بحت را برنامه ریزی و مدیریت کنید.

آنها از فضاهای کوچک، محدود و سربسته بدشان می آید؛ هرگز آنها را با عجله و شتاب زده وادار به انجام کاری نکنید، آنها برای انجام هرکاری به زمان نیاز دارند و باید با آرامش خاطر کامل هرکاری را صورت دهند.

دی


سر قول خود به دی ماهی ها بمانید؛ متولدین دی ماه برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود در زندگی، ابتدا، باید فکر و ذهن شان را سروسامان دهند تا توجه و حواس شان روی موضوع خاصی متمرکز شود. سر و وضع ظاهری برای آنها، از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است، از این رو برای راه یافتن به قلب شان باید دریابید که چه چیزی را دوست دارند، سپس خود را به آن شکل درآورید.

آنها علاقه شدیدی به کارشان دارند و شما هم لازم است به شغل و پیشه آنها اهمیت زیادی بدهید.

درضمن آنها همیشه دوست دارند مدیر و رئیس باشند. آنها خواهان دریافت هدیه هستند، ولی تنها از گرفتن کادوهای گران قیمت به وجد می آیند؛ هرگز و تحت هیچ شرایطی اعصابشان را تحت فشار نگذارید چون بسیار خشمگین و بدخلق می شوند و طغیان های عصبانیت شان غیرقابل کنترل است. آنها در پذیرفتن هرگونه مسئولیت و تعهدی، بسیار کند عمل می کنند، پس در زندگی با فرد متولد دی، صبر و حوصله زیاد به خرج دهید.

بهمن

بهمنی ها حساس و نکته سنج هستند؛ متولدین بهمن ماه برای موفقیت و احساس رضایت در زندگی خود، نیاز به همسری ماجراجو و اهل مخاطره و ریسک دارند. آنها برای پیشرفت و موفقیت به فضای عمل گسترده ای نیاز دارند وگرنه غمگین و  افسرده می شوند. آنها از درگیر شدن در علت ها و معلول ها لذت می برند، پس طوری عمل کنید که نشان دهید که به این علاقه شان اهمیت می دهید.

آنها از چیزهای پیش بینی نشده و غیرمترقبه لذت می برند و دوست دارند که گاه و بیگاه غافلگیر شوند؛ آنها در کل از هر چیز نامتعارف و منحصر به فردی به وجد می آیند. آنها از صحبت و گفت و گو لذت می برند، پس هنگام صحبت شان، آنها را تشویق به ادامه دادن بحث کنید. نسبت به آنها خیلی سخت گیر و موشکافانه عمل نکنید وگرنه دست و پای خود را گم می کنند؛ در عین حال تمایل به پرحرفی و به اصطلاح روده درازی کردن در آنها وجود دارد.

اسفند

یک اسفندماهی را به تماشای فیلم اکشن نبرید؛ متولدین اسفندماه برای رسیدن به خواسته های خود، به وفور تغییر عقیده می دهند و از این شاخه به آن شاخه می پرند. آنها از تماشای تئاتر و بازدید از موزه های لذت می برند و این مکان ها درواقع پاتوق مورد علاقه شان محسوب می شود. آنها از تماشای فیلم های سوزناک و رمانتیک به وجد می آیند. از این رو هرگز آنها را به تماشای فیلم های اکشن و پرزدوخورد نبرید.

آنها برای ازدواج هرگز از یافتن نیمه گمشده خود ناامید نمی شوند و تا او را نیابند، دست از تلاش سرسختانه خود بر نمی دارند. تحت هر شرایطی باید با آنها احساساتی و عاطفی برخورد کنید عمیقا آزرده خاطر و دلخور نشوند و هرگز با تندی با همسر اسفندی خود رفتار نکنید، خلاصه اینکه کمی هوای آنها را بیشتر داشته باشید! آنها علاقه چندانی به حل و فصل مسائل مالی ندارند و ترجیح می دهند که این طور مسائل را به شریک زندگی شان بسپارند و خود از آن دور بمانند.



تاريخ : دو شنبه 8 تير 1394برچسب:, | 8:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 



تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:, | 11:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد(بخواند. لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.
مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خداشد. در راه به مسجد و در همان نقطه مجدداً زمین خورد!
او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید. مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما
در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید.))، از اینرو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.
مرد اول از او بطورفراوان
تشکر می کند و هردو راه شان را به طرف مسجد ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند،
مرد اول از مردچراغ
بدست در خواست می کندتا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند. مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند
.
مرد اول درخواستش رادوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود. مرد اول سوال می کند
 که چرا او
نمی خواهد واردمسجد شود و نماز بخواند.
مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.))
مرد اول با شنیدن این جواب جاخورد. شیطان در ادامه توضیح می دهد:
من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شماشدم وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را
تمیز  کردید و به راهمان به مسجد برگشتید، خدا همه گناهان شما را بخشید.
من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم
و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه بیشتر به راه مسجد برگشتید. به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد
خانواده ات رابخشید
.
من ترسیدم که اگر یک بار دیگر باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را
خواهدبخشید. بنا براین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم.

نتیجه اخلاقی داستان:
کار خیری را که قصد دارید انجام دهید به تعویق نیاندازید. زیرا هرگز نمی دانید چقدر اجر و پاداش ممکن است ازمواجه با
سختی های در حین تلاش به انجام کار خیر دریافت کنید.


تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 9:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

- چراغ راهنمايي و رانندگي كه روبروي خيابان است قرمز است، افسر راهنمايي هم در آنجا ايستاده است، با اينحال راننده اي از چراغ قرمز مي گذرد و كسي مزاحم او نمي شود. چطور چنين چيزي ممكن است؟

 

- شخصي تخم مرغ را دانه اي 70 ريال خريد و دانه اي 50 ريال فروخت و سرانجام ميليونر شد! چطور چنين چيزي ممكن است؟

 

 

- شخصي چگونه – بدون استفاده از هواپيما- خود را دو ساعته به مشهد مي رساند؟



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 9:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

- « معمای شماره یک » :

آیا شما در زمره دو درصد افراد باهوش در دنیا هستید؟ پس مساله زیررا حل کنید و دریابید در میانه
افراده باهوش جهان قرار دارید یا خیرهیچگونه کلک و حقه ای در این مساله وجود ندارد، و تنها منطق
 محض می تواند شما را به جواب برساند. (موفق باشید)
۱) در خیابانی، پنج خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد.
۲)در هر یک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند.
۳)این پنج صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند، سیگار متفاوت می کشندو حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.
سئوال: کدامیک از آنها در خانه،ماهی نگه می دارد؟

راهنمایی:

۱) مرد انگلیسی در خانه قرمز زندگی می کند.
۲) مرد سوئدی، یک سگ دارد
.
۳) مرد دانمارکی چای می نوشد
.
۴) خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد
.
۵) صاحبخانه خانه سبز، قهوه می نوشد
.
۶) شخصی که سیگار Pall Mall می کشد پرنده پرورش می دهد
.
۷) صاحب خانه زرد، سیگار Dunhill می کشد
.
۸) مردی که در خانه وسطی زندگی میکند، شیر می نوشد.
۹)مرد نروژی، در اولین خانه زندگی می کند
.
۱۰) مردی که سیگار Blends می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند
.
۱۱) مردی که اسب نگهداری می کند، کنار مردی که سیگار Dunhill می کشد زندگی می کند
.
۱۲) مردی که سیگار Blue Master می کشد، آب میوه می نوشد

۱۳)مرد آلمانی سیگار Prince می کشد
.
۱۴) مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.
۱۵) مردی که سیگار Blends می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.
آلبرت انیشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت، به گفته وی ۹۸% از مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند! شماچطور؟؟؟
من مطمئن هستم که شما می توانید. امتحان کنید

 

- « معمای شماره دو » :

زنداني داراي دو در است، يكي در آزادي و ديگري دَرِ اعدام. اين زندان داراي دو زندانبان است كه يكي از آنها راستگو و ديگري دروغگوست. خودِ زندانبانان همديگر را به خوبي مي شناسند. در اين زندان مردي محبوس است كه نمي داند كداميك از زندانبانان راستگو، و كداميك دروغگو است؟ به او اجازه مي دهند، از هر يك از زندانبانان كه دلش مي خواهد سؤالي بكند و از پاسخ طرف مقابل بفهمد در آزادي كدام است تا از آن خارج شود. پرسشي كه او بايد بكند تا به آزادي او بينجامد چيست؟


- « معمای شماره سه » :

 

جهانگردي توسط قبيله اي وحشي دستگير شد. اما به او اجازه داده شد تا جمله اي بگويد.ولي بدين شرط كه اگر جمله او صحت داشته باشد او را در روغن جوشان بسوزانند و اگر غلط باشد، با تيرزهرآگين مورد هدف قرار دهند. جهانگرد هوشيار با كمي فكر پاسخ داد كه موجب نجات او از مرگ شد. به نظر شما پاسخ او چه بود؟

 

برای رسیدن به پاسخ ها به ادامه ی مطالب رجوع نمایید



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:, | 9:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چیزهای زیادی وجود دارند که اختراع آن ها باعث تغییر نحوه زندگی ما شده است. به عنوان مثال از شما میپرسیم آیا می توانید یک روز بدون چک کردن ایمیل ها یا گوشی همراه خود سر کنید؟! در طی دو قسمت ۲۵ اختراعی که زندگی بدون آن ها غیرممکن می شود را معرفی خواهیم کرد، اگر فکر می کنید چیزی از قلم افتاده است در قسمت نظرات آن را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:, | 9:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 11:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هنرمندی به نام Charles Joseph Hullmandel با استفاده از طراحی مناظر و طبیعت حروف الفبا زیبایی را خلق کرده است. 

بقیه را در ادامه ی مطالب ببینید



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 10:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

بقیه ی تصاویر را در ادامه ی مطالب ببینید

 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 8 دی 1393برچسب:, | 19:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 18:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 



تاريخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, | 23:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عجایب هفتگانه جدید طرحی بود که در آن برای به روز رسانی عجایب هفتگانه جهان باستان تلاش شد. یک نظرسنجی برای تعیین میزان رواج و محبوبیت این عجایب و انتخاب برترین‌ها توسط برنارد وبر سوئیسی-کانادایی تدارک دیده شد و توسط بنیاد نیو۷واندرز (New۷Wonders) که ریشهٔ سوئیسی داشته و تحت کنترل دولت است، سازمان یافت. در نهایت عجایب جدید در تاریخ ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۷ در لیسبون اعلام شدند.

بنیاد نیو۷واندرز ادعا کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون رای از طریق اینترنت و یا تلفن دریافت شد. این درحالی بود که هیچ مانعی برای جلوگیری از دادن چند رای در نظرسنجی در نظر گرفته نشده بود و روزنامهٔ لوس‌آنجلس تایمز آن را «قطعاً غیرعلمی» خواند.[۱] به گفته جان زاگبی، موسس و مدیرعامل شرکت یوتیکا (Utica)، نظرسنجی بنیاد نیو۷واندرز "بزرگترین نظر سنجی" ثبت شده است.



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 12:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عجایب هفت‌گانه، به هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی دوران باستان اطلاق می‌شود. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانی‌الاصل به نام آنتیپاتروس در قرن دوم پیش از میلاد در یک کتاب ثبت شده‌است. مشخص نیست که این فرد خودش این آثار را دیده‌است یا نه. به هر حال آنچه مسلم است این است که وی در زمانی می‌زیسته که تمام این شاهکارهای هنری سالم و موجود بوده‌اند و او نمی‌خواست ویرانه‌ها را به هم عصران خود معرفی کند.

نکته دیگر در مورد این آثار انتخاب عدد هفت برای تعداد آنهاست. دلیل این امر هم مقدس بودن این عدد است. عدد هفت چه در گذشته و چه در حال، برای انسان محترم و مقدس بوده بطوریکه تقریباً در هر گونه تقسیم بندی به این عدد توجه شده‌است.

عجایب هفتگانه از چپ به راست بالا به پایین:هرم بزرگ جیزه، باغهای معلق بابل، نیایشگاه آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، تندیس غول‌پیکر رودس و فانوس دریایی اسکندریه

تهیه فهرست کامل عجایب هفت گانه در اصل حدود سده دوم پیش از میلاد کامل شده‌است و اولین اشاره به تهیه این مجموعه مکتوب در کتاب تاریخ هرودوت آمده‌است که به سده ۵ پیش از میلاد مربوط برمی‌گردد.

چندین دهه بعد از آن، تاریخ نگاران یونانی درباره بزرگ‌ترین بناهای تاریخی دوران خود شروع به نوشتن کردند. از جمله کالیماکوس (Callimachus) - که در ۳۰۵ تا ۲۴۰ قبل از میلاد می‌زیست - سر کتابدار کتابخانه اسکندریه، «مجموعه‌ای از عجایب جهان» را تهیه کرد. امروزه، تنها چیزی که درباره این مجموعه می‌دانیم، همین عنوان آن است و بس، به این دلیل که این کتاب نیز در آتش‌سوزی بزرگ کتابخانه اسکندریه از بین رفت.

فهرست نهایی عجایب هفت گانه در قرون وسطا تکمیل شد. این فهرست شامل چشمگیرترین بناهای تاریخی جهان باستان بود که از بعضی، شواهد بسیار اندکی در دست بود و تعدادی نیز اصلاً باقی نمانده بودند. آثار کنده کاری هنرمند هلندی مارتن ون هیمسکرک (Marten Van Heemskerck) و کتاب تاریخ معماری یوهان فیشر ارلاخ (Johann Fischer von Erlach) از قدیمی‌ترین منابعی هستند که در آن به این فهرست عجایب هفت گانه اشاره شده‌است.

از زمانهای بسیار قدیم تا کنون، فهرست‌های متعدد و متفاوتی از عجایب هفتگانه به نگارش درآمده‌است. فهرست اروپا-محور مذکور بدین قرار است:

عجایب سال ساخت سازنده تاریخ ویران‌شدن علت ویرانی موقعیت کنونی
هرم بزرگ جیزه ۲۵۸۴-۲۵۶۱ قبل از میلاد مصر باستان همچنان موجود مجموعه اهرام جیزه، مصر
باغ‌های معلق بابل حدود ۶۰۰ قبل از میلاد (احتمال افسانه بودن) تمدن بابل بعد از اولین قرن قبل از میلاد مسیح توفان شن حله، استان بابل، عراق، یا نینوا، نینوا استان، عراق
نیایشگاه آرتمیس ۵۵۰ قبل از میلاد لیدیه، هخامنشیان، یونان باستان ۳۵۶ قبل از میلاد (به وسیله هرستراتوس)
۲۶۲ پس از میلاد (به وسیله گوت‌ها)
آرسون به وسیله هرستراتوس، غارت نزدیک سلکوک، استان ازمیر، ترکیه
تندیس زئوس در المپیا ۴۶۶-۴۵۶ قبل از میلاد (معبد) ۴۳۵ قبل از میلاد (مجسمه) یونان باستان قرن ۵ و ۶ بعد از میلاد آتش المپیا، یونان
آرامگاه هالیکارناسوس ۳۵۱ قبل از میلاد کاریایی‌ها، سلوکیان، یونان باستان به وسیله بعد ازمیلاد ۱۴۹۴ ساختمان اصلی به علت سیل از بین رفت. بودروم، ترکیه
غول رودس ۲۹۲-۲۸۰ قبل از میلاد یونان باستان ۲۲۶ قبل از میلاد زلزله رودس، یونان
فانوس اسکندریه ۲۸۰ قبل از میلاد مصر هلنی، (یونان باستان) بعد از میلاد ۱۳۰۳-۱۴۸۰ زلزله اسکندریه، مصر

 


 



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 12:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بانکی: دنیا پر از دیدنی های شگفت انگیز است در اینجا شما را با عجایب دهگانه طبیعی که تا کنون از آنان بی اطلاع بودید آشنا می کنیم.

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 12:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تا به حال به این فکر افتادید که نامی که  بر روی کشور ها هست چه معنی و مفهومی دارد ؟

براي دريافت فايل و دانلود روي لينك زير كليك نماييد

country_information

با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (ص)



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 2:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

منبع :وبلاگ سکوی ششم



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

بقيه ي نقاشي ها در ادامه ي مطالب قابل ديدن هستند
 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 13:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تمبر معمولاً به صورت کاغذی کوچک و چهارگوش تهیه می‌شود که در چهار سوی آن کاغذ حالت دندانه‌دار دارد و در پشت آن چسبی مالیده شده که با برخورد آب خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند. چسباندن تمبر به یک نامه یا بستهٔ پستی نشان‌دهندهٔ اینست که فرستنده، مبلغ لازم برای ارسال محموله را به‌طور کامل یا بخشی از آن را پرداخته‌است. در صورتی‌که ارزش تمبر الصاقی کمتر از بهای خدمات پستی مربوطه باشد گفته می‌شود که محموله «کسر تمبر» دارد...نمایش این تمبرها برای دانش آموزان روشی مناسب است تا با نحوه ی ارسال نامه در گذشته ای نه چندان دور آشنا شوند.

نام کتاب :  تمبرهای یادبود از سال 84 تا 92

نویسنده :  امیر قربانی

زبان کتاب :  پارسی

تعداد صفحه :  63

قالب کتاب : PDF

حجم فایل :  5,250  کیلوبایت


 بخش دانلود:


منبع: سایه رنگ



تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 22:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شطرنج محبوب ترین بازی فکریست. تا اونجایی که دوران نوجونی موقع دید و بازدید اقوام یکی از مسابقات هیجان انگیز ما می شد و همه تو جمع برنده رو به عنوان باهوش ترین فرد جمع نگاه می کردند ( یادش بخیر، البته منو زیاد به چشم باهوش نمی دیدند   ) .

 در زیر این امکان فراهم اومده تا خودتو با تمامی شطرنج بازان جهان محک بزنی . این سایت امکاناتی از قبیل بازی با یک نفر به صورت آنلاین، بازی با کامپیوتر و بازی با یک دوستی که می شناسید را شامل می شه. شما می تونید یک بازی بسازید و زمان یا نوع شطرنج و مهره ها رو انتخاب کنید و کسی را به مبارزه بطلبید یا در خواست مبارزه طرف مقابل را قبول کنید. در ضمن با عضویت در سایت می تونید تعداد مسابقات باخت ها و بردهاتونو نیز مشاهده کنید.

برای شروع روی عکس زیر  کلیک  نمایید

http://fa.lichess.org/



تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 21:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

صاحب یک گاو، بعد از دوشیدن شیر گاوش، 12 لیتر شیر در یک منبع بزرگ به دست آورده است. او یک ظرف 5 لیتری و یک ظرف 8 لیتری در اختیار دارد و می‌خواهد دقیقاً 6 لیتر از شیر را به ظرف بزرگ‌تر منتقل کند. او چگونه می‌تواند این کار را انجام می‌دهد؟

 

جواب در ادامه ي مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 11:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یک کاغذ را چند بار میتوان تا کرد شاید تا کنون شده باشد که در مواقعی که بیکار هستید یا اینکه انتظار خبر مهمی را می کشید برای سرگرم کردن خودتان کاغذی را که در اطرافتان هست بردارید و شروع به تا کردن آن کنید و بعد از چند بار متوجه شوید که دیگر نمی شود کاغذ را تا کرد. در این صورت یا از تا کردن کاغذ منصرف می شوید یا آن را باز می کنید و دوباره شروع به تا کردنش می کنید... البته ممکن است قبل از اینکه به آن زمان برسید خبر مهم به شما داده شود و کاغذ را به جای اولش برگردانید !!!

این مسئله را همه ما تجربه کرده ایم اما شاید هیچ کدام از ما به طور جدی روی آن فکر نکرده باشیم.

اگر ورق را هر بار طوری تا کنید که اندازه آن نصف شود بیش از 7 یا 8 بار نمی توانید آن را تا کنید. مهم نیست ورق اولیه شما چقدر بزرگ باشد. شاید تا به حال این قضیه را شنیده باشید و سعی کرده باشید که آن را امتحان کنید و متوجه شده باشید که تا کردن کاغذ بیش از7 یا 8 بار بسیار سخت است. آیا می توان گفت که این اعداد یک محدودیت مستدل و عمومی برای تا کردن کاغذ هستند؟

فرض کنید شما کاغذی را انتخاب کرده اید که دارای پهنای w و ضخامت t است . اگر شما شروع به تا کردن ورق از یک سمت بکنید وقتی به جایی برسید که دیگر نتوانید کاغذ را تا کنید یک نوار باریک خواهید داشت.
با هر تا کردنی ضخامت کاغذ دو برابر می شود و پهنای آن نصف خواهد شد. یعنی بعد از N بار تا کردن ضخامت خواهد بود و البته مشخص است که پهنا می شود و نسبت ضخامت به پهنا برابر می شود.
اگر با کاغذی به پهنای 11cm و ضخامت 0.002cm این کار را انجام دهید بعد از 7 بار تا کردن نسبتt/w برابر 1/6 می شود. این بدان معنیست که اندازه ضخامت از پهنا بیشتر می شود و در نتیجه دیگر قادر به تا کردن کاغذ نخواهید بود. اگر این کاغذ را 50 بار بزرگتر کنید شاید بتوانید آن را تا 10 بار هم تا کنید.

اگر به صورت متناوب کاغذ را از عرض و طول تا کنید ممکن است تعداد دفعات بیشتری بتوانید به تا کردن کاغذ ادامه دهید. در این صورت هر بارضخامت دو برابر می شود در صورتی که پهنا هر دو دفعه یک بار نصف می شود.

چندین سال پیش هنگامی که بریتنی گالیوان در دبیرستان درس می خواند با این مسئله رو به رو شد که چگونه کاغذی زا 12 بار تا کند . او باید برای گرفتن نمره از یکی از کلاسهایش این مسئله را حل می کرد. بعد از آزمایش راه های مختلف او موفق شد که ورقه نازکی از طلا را 12 بار تا کند. اما مسئله طرح شده در باره کاغذ بود و نه طلا.

گالیوان بر روی معادله تعداد دفعاتی که می توان یک کاغذ با اندازه معین را تا کرد کار کرد.



که در آن L کمترین درازای کاغذ، t میزان ضخامت کاغذ و n تعداد دفعاتی است که می توان کاغذ را تا کرد. واحد t و L باید یکسان باشد.

برای یک طول و ضخامت معین عبارت بیانگر آن است که صفحه بعد از n بار تاکردن چند برابر کوچک شده است. با n=0 شروع می کنیم و به همین ترتیب به رشته ای از اعداد به این صورت می رسیم:

0, 1, 4, 14, 50, 186, 714, 2794, 11050, 43946, 175274, 700074, 2798250, . . .

این به این معنی است که در تای دوازدهم 2798250 برابر مقدار کاغذی که در تای اول از دست می رود از دست خواهد رفت.

گالیوان در کتابی با نام Historical Society of Pomona Valley چگونگی به دست آوردن این معادله و تلاشش برای حل مشکل را توضیح داده است. بالاخره در June 2002 گالیوان یک کاغذ بزرگ را 12 بار تا کرد.



تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 11:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معما و سرگرمی,معما,معمای ریاضی

 

 

پرسش 1

كدام عدد 4 رقمی است كه رقم یكان هزار آن دو برابر رقم یكانش و دو تا بیشتر از رقم صدگانش باشد؟ رقم دهگان این عدد یكی بیشتر از رقم یكان هزار و 5 واحد بیشتر از رقم یكانش است.

معما و سرگرمی,معما,معمای ریاضی

پرسش 2

چگونه می‌توانید این 6 قطعه را در كنار هم قرار دهید تا تصویر نهایی شبیه به شكل وسط باشد. این قطعات دو رو هستند و تصویر طرف مقابل آنها معكوس سطح رویی است.

 

معما و سرگرمی,معما,معمای ریاضی

پرسش 3

در این شكل چند Eمشابه آنچه در گوشه سمت راست بالای تصویر می‌بینید در ابعاد و جهت‌های مختلف پیدا می‌كنید؟

معما و سرگرمی,معما,معمای ریاضی

جواب در ادامه مطلب



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 11:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

http://www.uplooder.net/img/image/97/4f575540084ccc5b1a461db029825811/IRAN-MAP.gif



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:نقشه ی حکومتهای ایران , | 21:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مقدمه
خورشید ستاره‌ای است از ستارگان رشته اصلی که 5 میلیارد سال از عمرش می‌گذرد. این ستاره کروی شکل بوده و عمدتا از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. وسعت این ستاره 1.4 میلیون کیلومتر (870000 مایل) است. جرم این ستاره 7 برابر جرم یک ستاره معمولی بوده و همچنین 750 برابر جرم تمام سیاراتی است که به دورش می‌چرخند. در هسته خورشید ، جرم توسط واکنشهای هسته‌ای تبدیل به تشعشعات الکترومغناطیسی که نوعی انرژی هستند، می‌شود. این انرژی به سمت بیرون تابانده شده و باعث درخشنگی خورشید می‌گردد. سایر اجسام آسمانی موجود در منظومه شمسی که توسط جاذبه خورشید در مدارهایشان قرار گرفته‌اند نیز گرمایشان را از این انرژی می‌گیرند.

 خورشید

  مواد تشکیل دهنده خورشید حالت گازی دارند، بنابراین خورشید محدوده دقیق و معینی نداشته و مواد اطراف آن بتدریج در فضا منتشر می‌شوند. اما چنین به نظر می‌رسد که خورشید لبه تیزی داشته باشد، چرا که بیشتر نوری که به زمین می‌رسد از یک لایه که چند صد کیلومتر ضخامت دارد ساطع می‌شود. این لایه فوتوسفر نام داشته و به عنوان سطح خورشید شناخته شده است. بالای سطح خورشید ، کروموسفر یا رنگین کره و هاله خورشیدی قرار دارند که با همدیگر جو خورشید را تشکیل می‌دهند.

مرکز خورشید مانند کوره‌ای هسته‌ای است با دمای 15 میلیون درجه سانتیگراد (27 میلیون درجه فارنهایت) که چگالی‌اش 160 برابر آب می‌باشد. تحت چنین شرایطی هسته‌های اتم هیدروژن باهم ترکیب شده و تبدیل به هسته‌های هلیووم می‌شوند. در این حین، 0.7 درصد جرم ترکیب شده ، تبدیل به انرژی می‌شود. از 590 میلیون تن هیدروژنی که در هر ثانیه در مرکز خورشید ترکیب می‌شوند، 3.9 میلیون تن به انرژی تبدیل می‌شود. این سوخت هیدروژنی ، تا 5 میلیارد سال دیگر دوام خواهد داشت. مسیر نامنظم 2 میلیون سال طول می‌کشد تا انرژی تولید شده در مرکز خورشید به سطح آن رسیده و بصورت نور و گرما تابش کند، سپس بعد از فقط 8 دقیقه ، این انرژی به زمین می‌رسد.

هنگامی که خورشید منبسط می شود تا تبدیل به یک غول سرخ شود، قطرش حدود 150برابر بزرگتر خواهد شد. گازهای منبسط شده و داغ، رنگ زرد و حرارت خود را از دست داده و قرمز رنگ و سرد خواهند شد. اما بخاطر بزرگتر شدن سطح خورشید،درخشندگی آن 1000برابر افزایش یافته و نور بیشتری ساطع خواهد کرد.

 

 خورشید

 
زبانه‌ها و شعله‌های خورشیدی
زبانه حلقوی در شکل پایین ، خطوط میدان مغناطیسی ، دو لکه خورشیدی را به هم متصل کرده است. در سال 1973 ، یک زبانه خورشیدی (سمت چپ تصویر) 000/588 کیلومتر (365.000 مایل) از سطح خورشید را پوشاند. اغلب فعالیتهای شدید خورشید در نزدیکی لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهند. شعله‌های خورشیدی ، جرخه‌هایی از انرژی هستند که عمر چند ساعته دارند، این شعله‌ها هنگامی بوجود می‌آیند که مقدار زیادی انرژی مغناطیسی بطور ناگهانی آزاد شود. زبانه‌های خورشیدی ، فوارانهایی از گاز مشتعل هستند که ممکن است صدها هزار کیلومتر در فضا پیش بروند. میدان مغناطیسی خورشید می‌تواند زبانه‌های حلقوی را هفته‌ها در فضا پیش بروند معلق نگاه دارد.

 خورشید

 

باد خورشیدی
هاله (جو بیرونی) خورشید حاوی ذراتی است که انرژی کافی برای فرار از جاذبه خورشید را دارند. این ذرات بصورت مارپیچی با سرعتی معادل900 کیلومتر (560 مایل) در ثانیه از خورشید دور شده و باد خورشیدی را بوجود می‌آورند. این ذرات در همان مسیرهای میدان مغناطیسی خورشید حرکت می‌کنند و از آنجا که دارای بار الکتریکی هستند، منظومه شمسی را پر از جریانات الکتریکی می‌کنند. ناحیه فعالیتهای خورشیدی ، هلیوسفر (کره خورشیدی) نامیده می‌شود. باد خورشیدی در هر ثانیه حدود یک میلیون تن هیدروژن حورشید را از بین می‌برد. 100000 میلیارد سال طول خواهد کشید تا باد خورشیدی تمام جرم خورشید را در فضای بین سیاره‌ای پخش کند، اما طول عمر طبیعی خورشید فقط 10 میلیارد سال است.

 خورشید

چرخه‌ها و لکه‌های خورشیدی
حرکت وضعی خورشید باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود، مناطق استوایی خورشید سریعتر از مناطق قطبی آن چرخیده و این امر باعث می‌شود که خطوط میدان مغناطیسی درون خورشید حلقه بزنند. این خطوط در صورت خروج از سطح خورشید ، باعث فعالیتهای خورشیدی نظیر لکه‌های خورشیدی ، شعله‌ها و زبانه‌های خورشیدی می‌شوند. این فعالیتها ، بخصوص لکه‌های خورشیدی ، چرخه‌ای 11 ساله دارند.

مرگ خورشید
5 میلیارد سال بعد ، بیشتر هیدروژن موجود در هسته خورشید گداخته شده و صرف تهیه هلیوم خواهد شد. در آن زمان ، جاذبه باعث انقباض هسته شده و فشار ، دمای آنرا افزایش خواهد داد. هیدروژن شروع به سوختن در پوسته اطراف هسته خواهد کرد. انرژی حاصل از این گداخت هسته‌ای در پوسته ، باعث انبساط لایه‌های خارجی خواهد شد و سیارات عطارد و زهره را ذوب می‌کند و آنها را در بر می‌گیرد. انبساط خورشید تا مدار زمین متوقف شده و حرارتش تمام موجودات زنده را از بین می‌برد. بعد از آن خورشید تبدیل به یک غول سرخ می‌شود. سپس ، لایه‌های خارجی در فضا پخش شده و یک سحابی سیاره‌ای تشکیل خواهند داد. هسته نیز بصورت یک ستاره کوتوله سفید باقی مانده و بتدریج از بین خواهد رفت. پس می‌توان گفت که با فرا رسیدن مرگ خورشید ، مرگ زمین و تمام موجودات این سیاره فرا می‌رسد.

 

 ارتعاشات خورشیدی

  ارتعاشات خورشید مانند زنگیست که دائم در حال نواخته شدن است. خورشید در آن واحد بیشتر از ۱۰ میلیون درجه صوت مختلف ایجاد می کند. ارتعاشات گازهای خورشیدی از نظر مکانیکی شبیه به ارتعاشات هوا، که آنها را با نام امواج صوتی می شناسیم، می باشند. از این رو ستاره شناسان امواج خورشیدی را به رغم اینکه نمی شنویم، مانند امواج صوتی می دانند. سریعترین ارتعاش خورشیدی حدود ۲ دقیقه به طول می انجامد. مدت زمان یک ارتعاش مقدار زمان لازم برای کامل شدن یک حلقه یا سیکل از ارتعاش است. آرام ترین ارتعاشی که گوش انسان قادر به تشخیص آن می باشد مدت زمانی معادل ۲۰/۱ ثانیه دارد.

بیشتر امواج صوتی خورشید از “سلولهای حرارتی” موجود در توده های متراکم گاز در اعماق خورشید سرچشمه می گیرند. (*هوا دارای خاصیت ارتجاعی می‌باشد هنگامی که یک لایه از مولکولهای هوا به جلو رانده می‌شود، این لایه به نوبه خود لایه دیگری را به جلو می‌راند و خود به حال اول بر می‌گردد. لایه جدیدی نیز لایه دیگری را به جلو می‌راند و به همین ترتیب این عمل بارها و بارها تکرار می‌گردد تا انرژی به پایان برسد. این جابجایی مولکولها اگر بیش از ۱۶ مرتبه در ثانیه تکرار ‌گردد صدا بوجود می‌آید. هر رفت و برگشت لایه هوا یک سیکل نام دارد و تعداد سیکل در ثانیه تواتر یا بسامد یا فرکانس نامیده می‌شود).این سلولها انرژی را تا سطح خورشید بالا می آورند. بالا آمدن این سلولها مانند بالا آمدن بخار از آب در حال جوشیدن است. واژه سلولهای حرارتی به همین دلیل به آنها اطلاق می گردد. هنگامیکه سلولها بالا می آیند، سرد می شوند. آنگاه به درون خورشید جائیکه بالا آمدن از آنجا آغاز می شود باز می گردند. در هنگام سقوط و پائین رفتن سلولهای حرارتی ارتعاش شدیدی به وجود می آید. این ارتعاش باعث می شود که امواج صوتی از درون سلولها خارج شوند.

از آنجائیکه اتمسفر خورشید غلظت کمی دارد، امواج صوتی نمی توانند در آن به حرکت و جریان درآیند. در نتیجه، وقتی که یک موج به سطح می رسد مجددا به درون خورشید بر میگردد. بنابراین قسمت کوچکی از سطح خورشید حرکت تند و سریعی به بالا و پائین پیدا می کند. وقتی یک موج به درون خورشید سفر می کند، به سمت بالا و سطح آن خم می شود. مقدار انحنای موج بستگی به چگالی گازی که موج درون آن حرکت میکند و مواردی دیگر دارد. در نهایت، موج به سطح می رسد و دوباره به درون بر می گردد. این رفت و آمدها تا آنجا که موج انرژی خود را در گازهای پیرامون از دست بدهد، ادامه خواهد داشت.
امواجی که به عمیق ترین فاصله از سطح خورشید فرو می روند طولانی ترین مدت را دارند. برخی از این امواج تا هسته خورشید فرو می روند و مدتی معادل چندین ساعت دارند.

                                    مشخصات خورشید

فاصله متوسط تازمین

۱۴۹۵۹۷۸۷۰ کیلومتر 

زمان رسیدن نور از خورشید به زمین

۰۰۴/۴۹۹ ثانیه

اختلاف منظر خورشید

۱۹۴۱۴۸/۸ ثانیه قوسی

شعاع

۶۹۵۰۰۰کیلومتر یا ۱۰۹ برابر شعاع زمین

 

 

جرم

۹۸۹/۱ ضربدر ده بتوان ۳۰ کیلوگرم

سرعت فرار در رخشان کره

6178 کیلومتر در ثانیه

چگالی متوسط

109 کیلوگرم در متر مکعب

ثابت خورشیدی(انرژی دریافتی بر واحد سطح درثانیه در سطح زمین)

1366 وات بر متر مربع

درخشندگی(luminosity)

۸۲۷/۳ ضربدر ده بتوان ۳۳(ارگ بر ثانیه)

یا 8/3 ضربدر ده بتوان 23 کیلووات

قدر ظاهری

26.74-(600000 برابر درخشندگی ماه کامل)

قدر مطلق

4.83+

مقدار هیدروژن

92.1 درصد تعداد اتمها و70.68درصد وزنی

مقدار هلیم

7.8 درصد تعداد اتمها و 27.43 درصد وزنی

بقیه عناصر

0.1 درصد تعداد اتمها و1.89درصد وزنی

سن

4.566 میلیارد سال

زاویه محور چرخش با صفحه مدار زمین

۲۵/۷درجه

دمای سطحی

5775 درجه کلوین

دمای مرکز

۷/۱۵ میلیون درجه

سرعت چرخشی در استوا

7284 کیلومتر درساعت

دوره چرخش در استوا

۰۵/۲۵روز

دوره چرخش در عرض 16 درجه

25 روز و9 ساعت

چگالی در نواحی مرکزی

151300 کیلوگرم در متر مکعب

منبع : رشد - ستاره شناسی

 

 



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:خورشید, | 10:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 اخترشناسان با تحلیل دوباره اطلاعات گردآوری‌شده توسط لرزه‌سنج‌ماه ماموریت آپولو کشف کرده‌اند ساختار داخلی ماه بسیار شبیه به زمین است. پیش از این تصور می‌شد ماه به دلیل جثه کوچکش فاقد هسته مایع است.

سیگناﻝ‌ﻫﺎﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ‌ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻟﺮﺯﻩسنج ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1971 ﺗﻮﺳﻂ ﻓﻀﺎﻧﻮﺭﺩﺍﻥ «ﺁﭘﻮﻟﻮ» ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻣﺎﻩ ﻛﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺎﻩ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻪ‌ﺍﻱ ﻣﺎﻳﻊ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻋﻠﻤﻲ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺍﻳﺴﻨﺎ، ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻧﺎﺳﺎ ﺗﻜﻨﻴﻚ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻟﺮﺯﻩ ﺍﻣﺮﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ.

کره ماه مانند زمین هسته آهنی مایع دارد

ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻫﺴﺘﻪ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﺟﺎﻣﺪ ﻭ ﻏﻨﻲ ﺍﺯ ﺁﻫﻦ ﺑﺎ ﺷﻌﺎﻉ ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ 240 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻳﻚ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺭﻭﺍﻥ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺁﻫﻦ ﻣﺎﻳﻊ که تا ﺷﻌﺎﻉ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻪ 330 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮی گسترده شده، ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻻ‌ﻳﻪ ﻣﺮﺯﻱ ﻣﺬﺍﺏ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ تا ﺷﻌﺎﻋ ﺣﺪﻭﺩ 485 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮی از مرکز ماه ادامه پیدا کرده است.

ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ، ﺳﻴﺮ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﻣﻮﻟﺪ ﻗﻤﺮﻱ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﻣﻮﻟﺪ ﻗﻤﺮﻱ ﻳﻚ ﺭﻭﻧﺪ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﺁﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ‌ ﻣﺎﻩ، ﺧﻮﺩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻛﺸﻒ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺴﺘﻪ ﻣﺎﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻣﺪﻝ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻗﻴﻖ ﺍﺯ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﺎﻩ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ.

ﻫﺴﺘﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺒﻚ ﻣﺎﻧﻨﺪگوگرد است ﻛﻪ نتایج ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﺯﻟﺰﻟﻪ‌ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ را ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺒﻚی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻛﺴﻴﮋﻥ ﻭ گوگرد ﺩﺭ ﻻ‌ﻳﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻫﺴﺘﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ‌ﺩهﺩ، ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ.

 

 

 

کره ماه مانند زمین هسته آهنی مایع دارد

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺍﺯ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺁﭘﻮﻟﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻟﺮﺯﻩ‌ﻧﮕﺎﺭﻱ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﻲ ﺁﭘﻮﻟﻮ ﺍﺯ 4 ﻟﺮﺯﻩ‌ﻧﮕﺎﺭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﻱ 1969 ﻭ 1972 ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻧﺼﺐ ﺷﺪ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻟﺮﺯﻩ‌ﻳﻲ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺗﺎ ﺍﻭﺍﺧﺮ 1977 ﺛﺒﺖ ﻛﺮﺩ.

منبع: http://www.khabaronline.ir/news-121973.aspx

 



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:کره ماه مانند زمین هسته آهنی مایع دارد, | 10:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مریخ

 

مریخ سیاره سرخ

مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی و  آخرین سیاره سنگی است که بر گرد خورشید می چرخد. در طول تاریخ بشر همواره این سیاره در کانون توجهات نجومی بوده است. برای مثال بابلیان قدیم حرکات این نور قرمزسرگردان آسمان شب را دنبال کردند ونام nargel  یا  نام خدای جنگ را برآن گذاشتند.در همان زمان رومی ها بخاطر گرامیداشت خدای جنگشان اسم کنونی آنرا انتخاب کردند. یونانی ها نیز این سیاره را آرس که بیانگر خدای جنگ آنان است می نامیدند. این سیاره نزد کسانی که به آسمان می نگریستند مظهر جنگ و خون بود.

این سیاره در یک مدار بیضی شکل و با سرعتی حدود 1/24 کیلومتر در ثانیه  به دور خورشید می چرخد که اوج یا دورترین فاصله آن از خورشید  2۵۸ میلیون کیلومتر و در حضیض یانزدیکترین فاصله ۲۰۸ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله می گیرد. ولی به طور متوسط 228 میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد. این سیاره همسایه بعدی زمین است که گاهی به ما نزدیک می شود و به حدود ۵۸ میلیون کیلومتری ما می رسد و گاهی در آن سوی خورشید به فاصله ۴۰۳ میلیون کیلومتری از ما قرار می گیرد. از جهاتی هم شبیه زمین است و یک شبانه روز آن حدود۲۴   ساعت و۴۳  دقیقه  طول می کشد.اگر هرشب در یک ساعت خاص مریخ را رصد کنید حدود ۳۳ شب وقت لازم است تا بتوانید کل سیاره را رصد کنید. محور گردش آن نسبت به خط عمود حدود 24 درجه است. هر یک سال آن معادل 2 سال (687 روز) زمینی است و قطر آن حدود 6794 کیلومتر است (جالب است بدانید مساحت مریخ با مساحت خشکیهای زمین تقریبا برابر است.) به علت دوری از خورشید حداقل دمای آن به 100 درجه زیر صفر و حداکثر آن به 27 درجه سانتیگراد می رسد.

سرعت گریز از سطح آن 5 کیلومتر بر ثانیه است. جو آن 200 مرتبه از جو زمین رقیق تر است و فشار این جو رقیق حدود پنج میلی بار است(فشار جو زمین بیش از 1000 میلی بار است).هسته سیاره بصورت ترکیبی از آهن وسیلیسیم وجنس جبه نیز از سیلیسیم می باشد.

بهترین زمان رصد مریخ زمانی است که با زمین در حالت مقابله باشد در این وضعیت فاصله بین دو جرم به حداقل رسیده ومی توان عوارض سطحی سیاره را با تلسکوپهای آماتوری نیز مشاهده کرد.این وضعیت هر ۲۶ ماه یکبار تکرار می شود و۳ ماه قبل و۳ ماه بعد ازاین تاریخ است که  سیاره ارزش رصد کردن پیدا می کند ودر بقیه روزها اندازه آن بسیارکوچک است.

البته با توجه به بیضوی بودن مدار دو سیاره زمین و مریخ در هر مقابله فاصله بین دو جرم متفاوت است بنابراین بعضی از مقابله ها از بقیه باارزش تر هستند.در ضمن بدلیل همین بیضی بودن مداری در چرخش بدور خورشید حداقل فاصله بین دو سیاره معمولا" چند روز قبل یا بعد از مقابله رخ می دهد.

حرکت رجعی(بازگشتی):

در حالیکه زمین به حالت مقابله با این سیاره می رسد(مانند بقیه سیارات بیرونی ) وبعد از عبور از آن حالت به نظر می رسد که این سیاره حرکت عادی به سمت شرق خود در زمینه ستارگان  را متوقف کرده وبه سمت غرب برمی گردد بعد از مدتی دوباره متوقف شده وحرکت عادی خود به سمت شرق را آغاز می کند.این حرکت ویژه سیارات بیرونی ناشی از این است که زمین در مدار دور خورشید سریعتر از آنها حرکت می کند.در حالیکه زمین از آنها سبقت می گیرد به نظر می رسد که مانند اتومبیلی در اتوبان از زمین عقب می مانند وبه عقب بر می گردند ولی بعد از اینکه فاصه زمین با آنها بیشتر شد (برای مثال بعد از گذشت دو ماه ) به نظر می رسد که حرکت عادی خود را آغاز می کنند.

 

 ترکیبات جوی:

در جو آن گازهای دی اکسید کربن (با درصد۳/۹۵ )، اکسیژن (با درصد ۱۵/۰ )، نیتروژن با درصد۷/۲و کمی بخار آب(با درصد ۰۳/۰ ) و گازهای بی اثر(مانند آرگون با درصد ۶/۱ )وجود دارد.

مهمترین عوارض سطحی:

مریخ دارای کوه آتشفشانی عظیم الجثه ای است که المپیوس(Olympus Mons ) نام دارد. این کوه بزرگترین کوه آتشفشانی در منظومه شمسی است. وسعت المپیوس در حدود 600 کیلومتر،ارتفاع آن از دشتهای مجاور24 کیلومتر و قطر دهانه آتشفشانی آن ۸0 کیلومتر است.علاوه بر این دره ای با طول ۴۰۰۰ کیلومتر وعمق ۷ کیلومتر بانام Valles Marineris و دهانه ای برخوردی بزرگ با قطر۲۰۰۰ وعمق ۶ کیلومتر با نام Hellas Planitiaدر سطح مریخ وجود دارد.

وجود جو٬ کلاهک های قطبی٬ تغییرات اشکال روشنایی وتاریکی ها بر سطح آن وبطور کلی داستان معروف کانالهای مریخی باعث شد تعداد زیادی از منجمان ودانشمندان آنرا سیاره ای مانند زمین بپندارند وحتی زندگی موجوداتی مانند انسان را بر سطح آن جاری می دانستند.بعد از گذشت حدود سه دهه٬ فضاپیماهای روباتیک٬ مدار گردها ٬مریخ نورد ها تمام این نظرات را باطل اعلام کرده اند.

نامگذاری عوارض سطحی :

همانطور که می دانید روشنایی یک جسم بازتاب کننده نوری، آلبدو یا ضریب بازتاب و نواحی تاریک وروشن سطحی اجرام نیز عوارض آلبدویی نامیده می شوند.بکمک فضاپیماها ودیگر ماهواره های مخصوص نقشه برداری از مریخ مشخص شده که در مریخ بعضی از این عوارض٬ نواحی توپوگرافیکی نیستند فقط ناشی از اختلاف رنگ میان نواحی مجاور ناشی از اختلاف مواد تشکیل دهنده سطحی هستند.در حالیکه نواحی ای نیز وجود دارند که ناشی از عوارض طبیعی سیاره هستند.

بنابراین این سیاره دارای دو نوع نقشه با نامگذاریهای متفاوت است آنهایی که بر اساس عوارض مشاهده شده از زمین تعریف شده اند وآنهایی که بر اساس نقشه برداریهای دقیق از نزدیک تهیه شده اند.بر این اساس عوارضی  وجوددارند که دارای دو نام قدیمی وجدید می باشند .برای مثال دریای  Mare Sirenum  به Terra Sirenum  به معنای سرزمین Sirens  تغییر نام داده است. بسیاری از رصد کنندگان مریخ هنوز تمایل دارند از نامگذاریهای قدیمی استفاده کنند چراکه این نامهاهستند که بیانگر ظاهرعوارض قابل مشاهده از روی زمین هستند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نامگذاری عوارض سطحی به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://planetarynames.wr.usgs.gov/jsp/SystemSearch2.jsp?System=Mars

 

ابرهای مریخی:

ابرهای مریخ عموما" از غبار٬ مه٬ شبنم ودیگر ذرات تشکیل شده ودارای رنگهای متفاوتی هستند.

1-ابرهای سفید: این ابرها بیشتردر نواحی میانه واستوایی بویژه بین فصلهای بهار وپاییز دیده می شوند.این ابرها پدیده ای روزانه هستند در اول صبح تشکیل شده وبا افزایش دما در میانه روز ازبین می روند.این ابرها در نیمکره ای که پوشش قطبی آن در حال ذوب شدن است بیشتر به چشم می خورند.

2-ابرهای سفید –آبی :این ابرها معمولا" باابرهای سفید شکل می گیرند والبته بعضی مواقع تشخیص آنها مشکل است.عقیده بر این است که این ابرها در ارتفاع های پایین جو سیاره شکل می گیرندواحتمالا" مه وشبنم سطحی هستند.

3- ابرهای زرد رنگ: این ابرها معمولا" زمانی که سیاره در حضیض مداری یعنی زمانی که با خورشید کمترین فاصله را دارد وگرمای خورشید موجب صعود بادهایی که ذرات غبار سطحی را به همراه دارند میشود بوجود می آیند. در حالیکه این ابرها کوچک وبا عمر کم هستند در بعضی موارد حتی می توانند کل سطح سیاره را دربر بگیرند .این ابرها معمولا در نواحی Hellas Planitia   و Serpentis Mare شکل می گیرند٬البته می توان انتظار شکل گیری آنها را در نواحی  Chryse٬Solis Lacus ٬ Lsidis Regio   و Aeria  داشت.

4-ابرهای دابلیو شکل: این ابرها با نواحی آتشفشانی سیاره مانند Olympus Mons ٬Pavonis Mons ٬ Ascraeus Mons  و Arsia Mons  همراه هستند معمولا" بزرگ بوده وسریع حرکت می کنند.

طوفانهای غباری:

 این طوفانها در هرزمانی می توانند رخ دهند اما در زمانی که مریخ در حضیض مداری باشد وگرمای خورشید موجب وقوع بادهای سریع السیرسطحی می شود بیشتر رخ می دهند. این طوفانها می توانند مقطعی بوده ویا کل سیاره را دربربگیرند وموجب ناپدید شدن عوارض سطحی سیاره از دید زمینیان شوند.گفتنی است برای مشاهده عورض سطحی سیاره مناسب است که از فیلترهای ویژه رصد مریخ استفاده نمود.

قطبهای مریخ

در سال 1666 میلادی جیووانی دومینیکو کاسینی ستاره شناس ایتالیایی و متصدی رصدخانه لویی چهاردهم در پاریس نواحی سفید رنگی را در قطبهای مریخ کشف کرد. بعد ها مشاهدات ویلیام هرشل این کشف را تایید کرد و مشخص شد که نواحی سفید رنگ در واقع پوششهای قطبی مریخ اند. این پوششها درست همانند پوششهای یخی زمین رشد می کنند و طی یک سال مریخی به تدریج تحلیل می روند. هرشل تصور می کرد که ساکنان مریخ در شرایطی نظیر شرایط حاکم بر زمین با چهار فصل و روزهایی تقریبا" برابر با روزهای زمین زندگی می کنند. پوشش یخی قطب جنوب مریخ بزرگتر از پوشش قطب شمالی است اما گهگاهی تغییراتی نیز دارد و گاهی به دو یا چند قسمت جداگانه تقسیم می شود علاوه بر این می تواند در فصل بهار حتی ناپدید شود..دربعضی از مقابله های مریخ با زمین بعلت زاویه کشیدگی محور آن، قطب جنوب مریخ بخوبی آشکار است.تغییرات قطب شمال مریخ کمتر ازقطب جنوب است البته تغییرات آن مانند قطب جنوب قابل پیش بینی نیست بهمین دلیل رصد آن جذاب تر است.در بعضی از روزها بویژه در فصل پاییز مریخی بر فراز قطب شمال مریخ چیزی شبیه آب یا مه تشکیل شده وناپدید می شود.بزرگ شدن پوشش قطب شمال با افزایش مه رابطه مستقیم دارد.

طیف سنج مادون قرمز   مارینر9 مشخص کرد که دمای سیاره مریخ در استوا حداکثر17 درجه سانتیگراد و در نواحی قطبی حداقل 120 درجه سانتیگراد زیر صفر است. هنگامی که سیاره در نقطه اوج مداری خود قرار دارد در نیمکره جنوبی زمستان است که سردتر از زمستان نیمکره شمالی است. پوشش یخی زمستانی در جنوب می تواند تا عرض جغرافیایی 55 درجه جنوبی امتداد یابد. هنگامی که سیاره به خورشید نزدیک می شود نواحی شمالی زمستان گرمتری دارند. در این صورت پوشش یخی زمستانی فقط می تواند تا عرض جغرافیایی 65 درجه شمالی برسد. در تابستان زمانی که با افزایش دما دی اکسید کربن منجمد(یخ خشک) به بخار تبدیل می شود پوششهای یخی نیز ذوب می شوند. دانشمندان معتقدند که یخهای قطب جنوب از دی اکسید کربن تشکیل شده اند. این یخها بر خلاف دی اکسید کربن برفکی که پایداری کمی دارد دیر ذوب می شوند. قطر پوشش قطب جنوب در اوج گرمای تابستان نیمکره جنوبی به 300 کیلومتر می رسد. قطر پوشش قطب شمال خیلی بیشتر است و هرگز کمتر از هزار کیلومتر نمی شود. دماهای اندازه گیری شده در قطب شمال نشان می دهد که پوشش یخی تابستانی باید از آب یخ زده تشکیل شده باشد. زیرا در این زمان دما از نقطه انجماد یخ خشک بالاتر است. به علاوه تجمع بخار آب بر روی پوشش یخی نیمکره شمالی به هنگام تابستان نشان می دهد که در این منطقه آب یخ زده وجود دارد.

قمرهای مریخ

در سال 1877 میلادی هنگامی که شیپارلی به دقت در حال ترسیم کانالها بر روی نقشه هایش بود یک ستاره شناس آمریکایی به نام آسف هال نیز در حال مشاهده مریخ بود. او از نوعی تلسکوپ انعکاسی جدید 66 سانتیمتری واقع در رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده در شهر واشنگتن استفاده می کرد.ستاره شناسان سالها به دنبال قمرهای مریخ بودند. یوهان کپلر در قرن هفدهم میلادی اعلام کرده بود که مریخ باید دو قمر داشته باشد. او معتقد بود که در ورای منظومه شمسی یک الگوی ریاضی نهفته است. طبق این الگو تعداد قمرهای سیاراتی که پس از زمین قرار دارند باید افزایش یابد. به این ترتیب که تعداد آنها هر دفعه باید دو برابر شود. با توجه به این که زمین دارای یک قمر است و در زمان کپلر تصور می شد که سیاره مشتری چهار قمر دارد بنابراین طبق ریاضیات حاکم بر این تئوری مریخ باید دو قمر داشته باشد.

آسف هال در ابتدای اوت 1877 میلادی مشاهدات طاقت فرسایی را برای یافتن اقمار مریخ آغاز کرد. در آن زمان نزدیکی مریخ به زمین مشکلاتی را ایجاد می کرد. مریخ آنقدر نزدیک بود که به هنگام مشاهده آن توسط تلسکوپ درخشندگی قابل توجهش اشکالاتی را در رصد این سیاره ایجاد می کرد. هال در یازدهم اوت متقاعد شد که چیزی نمی تواند بیابد. ولی همسرش به او اصرار کرد که بار دیگر نگاه کند. بالاخره در آن شب او متوجه چیزی شد. آن جرم آسمانی خیلی کوچک بود ولی قطعا" وجود داشت. بعد از مدتی آسمان ابری شد.

در شانزدهم اوت آسمان دوباره صاف شد و هال توانست قمر مریخ را به وضوح مشاهده کند. در روز هفدهم اوت هال با پیدا کردن قمر دوم مریخ به هیجان آمد. به این ترتیب نظریه دو برابر شدن اقمار درست به نظر می رسید. دانشمندان همچنان تصور می کردند که سیاره مشتری دارای چهار قمر و سیاره زحل دارای هشت قمر است. اما آنها در سال 1892 میلادی قمر پنجم مشتری و در سال 1898 میلادی قمر نهم سیاره زحل را کشف کردند. اکنون آشکار شده بود که تعداد اقمار سیارات مطابق نظر کپلر نیست.

آسف هال اقمار مریخ را به صورت نقاطی نورانی و متحرک مشاهده کرد. ولی تصاویری که در سال 1969 میلادی توسط فضاپیمای مارینر و در سال 1975 توسط وایکینگ ارسال شد نشان داد که اقمار دوقلوی مریخ ظاهری بسیار ناهنجار و بی قاعده دارند. هال این اقمار را به افتخار اسبهای کالسکه خدای جنگ در افسانه یونان فوبوس (به معنای خدای ترس) و دیموس (به معنای خدای وحشت) نامید.

آسف هال نتوانست اندازه اقمار مریخ را تعیین کند. اما مشاهدات بعدی نشان داد که طول قمر بزرگتر مریخ یعنی فوبوس تقریبا" 27 کیلومتر است. فوبوس خیلی به مریخ نزدیک است و دریک مدار دایره ای شکل و به  فاصله 9380 کیلومتری آن قرار دارد. نزدیکی زیاد باعث می شود که این قمر با سرعت زیادی حول مریخ بچرخد. به طوری که هر چرخش کامل آن 7 ساعت و 51 دقیقه طول می کشد.

دیموس هم مانند فوبوس دارای یک مدار دایره ای شکل است ولی در فاصله 23500 کیلومتری مریخ قرار دارد. طول دیموس در حدود 15 کیلومتر است و 31 ساعت و 5 دقیقه طول می کشد تا یکبار به دور مریخ بچرخد.فوبوس و دیموس هر دو خاکستری رنگند و به خاطر وجود دهانه های آتشفشانی شبیه شهاب سنگهای آبله گون اند. این دو قمر هم مانند قمر زمین بدلیل پدیده قفل شدگی گرانشی همیشه یک روی خود را به مریخ نشان می دهند.

شهاب سنگهای مریخی

عقیده بر این است که حداقل۳۴ شهاب سنگ غیر عادی کشف شده بر سطح زمین که با نام شهابسنگهای SNC هم شناخته می شوند ،در واقع تکه هایی از مریخ بوده اند که بر اثر برخوردهای شدید  سنگی یا شهابی از سیاره قرمز جدا شده ودر دام جاذبه زمین گیر افتاده اند این عقیده باوجود شهابسنگهایی که بهمین طریق از سطح ماه به سطح زمین آمده اند تقویت شده است.یک نمونه از شهابسنگهای مریخی شهاب سنگ معروف ALH 84001  با عمری بیش از چهارونیم میلیارد سال می باشد .در تابستان 1996 یک تیم پژوهشی ناسا در مرکز فضایی جانسون اعلام کردند که شواهدی از وجود حیات ابتدایی در این سنگ یافته اند.کارشناسان این تیم عقیده داشتند اولین مولکولهای ارگانیک واصلی که به نظر می رسید دارای منشاء مریخی باشند٬ چندین ترکیب معدنی که از ویژگیهای فعالیت زیستی بوده واحتمالا" میکروفسیل ها(فسیل هایی بسیار ریز) از ساختار باکتری شکل اولیه را درون سنگ مریخی یافته اند.نتایج کار این گروه هنوز بطور قطعی اثبات نشده است.سن این شهابسنگها کمتر از 2 میلیارد سال تخمین زده شده است.ترکیب ساختمانی آنها نشاندهنده این است که در جریانات بازالتی مواد مذاب یا lava  ودر نتیجه فعالیت آتش فشانی شکل گرفته اند.این شهاب سنگها در سه گروه با نامهای شرگوتیت(Sherogottites) ناخلایت وچاسییگنی(Chassigny)یا SNC .کشف گاز حبس شده درون این شهابسنگها یکی از نشانها های مریخی بودن آنها به حساب می آید.ترکیب ایزوتوپیک این سنگها تشابه بسیار زیادی با ترکیب جو مریخ دارد.

کاوش های مریخی

بین سالهای 1963 تا 1974 میلادی کاوشگرهای بسیاری از طرف روسها و آمریکایی ها به سوی سیاره مریخ فرستاده شدند و تعدادی از این کاوشگرها در انجام ماموریت خود ناکام ماندند و تعدادی دیگر توانستند  ماموریت خود را با موفقیت انجام دهند.

در بیستم اوت سال 1975 میلادی فضاپیمای وایکینگ 1 که توسط ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شده بود به فضا پرتاب شد. نخستین هدف این فضاپیما کشف حیات در سطح سیاره مریخ بود.

به دنبال آن فضاپیمای وایکینگ 2 در نهم سپتامبر همان سال به فضا پرتاب شد. این دو فضاپیما تقریبا" یک سال بعد به مریخ رسیدند و تا زمان انتخاب یک محل مناسب برای فرود در مداری در اطراف مریخ قرار گرفتند. این دو فضاپیما هنگامی که در جستجوی یک محل مناسب برای فرود بودند عکسهایی را به زمین ارسال کردند.

یک ماه پس از ورود به مدار مریخ بالاخره یک محل فرود مناسب برای فضاپیمای وایکینگ 1 انتخاب شد. مریخ نشین فضاپیمای وایکینگ 1 تقریبا" 10 دقیقه پس از ورود به جو مریخ به آرامی فرود آمد. محل فرود در 4/24 درجه شمال قطب مریخ واقع شده بود. 45 روز بعد وایکینگ 2 در آن سوی سیاره 7500 کیلومتر دورتر از وایکینگ 1 در 9/47 درجه شمالی به آرامی فرود آمد. هنگامی که مریخ نشینها از فضاپیما های خود جدا شدند ابتدا سرعت آنها توسط هشت موتور از مدار خارج کننده راکت کند شد. در این مدت یک محافظ حرارتی کپسول را در مقابل اصطکاک ناشی از ورود به جو مریخ محافظت می کرد. هنگامی که سرعت فرود از 16 هزار کیلومتر بر ساعت به حدود هزار کیلومتر بر ساعت کاهش یافت یک چتر باز شد. در ارتفاع هزار متری چتر دور انداخته شد و یک سری هشت تایی از موتورهای راکت مریخ نشین سرعت فرود را باز هم کاهش دادند. در این لحظه سرعت فرود هر یک از مریخ نشینها فقط 8/8 کیلومتر بر ساعت بود.
هر دو مریخ نشین به دوربینهایی با قابلیت عکاسی پی در پی ،بیلهای مکانیکی و دستگاههایی جهت آنالیز شیمیایی و زیست شناسی نمونه های برداشته شده از سطح مریخ مجهز بودند. آنها تصاویر مربوط به طبیعت متروکه ،عوارض صخره ای و مناطق تپه شنی حاصل از وزش بادهای مریخی اطراف محل فرود وایکینگ 1 را به زمین ارسال کردند. اما آنها در انجام ماموریت اصلی خود که کشف حیات در سطح این سیاره بود ناکام ماندند.

پروژه وایکینگها بعنوان اولین وسایل ساخته دست بشر برای فرود آرام بر سطح یک سیاره  به حساب می آمدند.زمان مفید کاری چهار فضاپیمای وایکینگ از 90 روز پیش بینی شده فراتر رفت.نتایج نسبتا" مفیدی از عملیات آنها بدست آمد ونهایتا" ناسا پایان پروژه را در تاریخ 21 می 1983 اعلام کرد.

بعنوان نتایج این پروژه میان سیاره ای اعلام شد که تغییرات دمایی جو سیاره بسیار کم است بعنوان مثال بالاترین دمای ثبت شده توسط  هردو مریخ نشین 21- درجه سانتیگراد وپایین ترین دما نیز 124- درجه سانتی گراد گزارش شد.نتایج بدست آمده ازاین پروژه همچنین نشان میدادند که جو سیاره بطور عمده ای از گازکربنیک تشکیل شده است.نیتروژن آرگون اکسیژن ودر حدی ناچیز نئون٬ زنون وکریپتون نیز وجود دارد.جو سیاره شامل مقادیری اندک آب هم می باشد که مقدار آن تنها به یک هزارم مقدار آب در جو زمین می رسد.حتی این مقادیر ناچیز هم می تواند متراکم شده و ابرهایی را بر فراز جو تشکیل دهد وحتی می تواند موجب تشکیل مه صبحگاهی شود.هم چنین شواهد نشان می دادند که سیاره در گذشته جو چگال تری داشته که باعث جریان یافتن آب مایع بر سطح آن شده است.عوارضی فیزیکی شبیه به بستر رودخانه ها تنگه ها وخطوط ساحلی دریاها اشاره به وجود رودخانه هایی بزرگ وحتی دریاهایی داشته است.

 

موج جدید کشفیات مربوط به این سیاره از سال 1996 آغاز شد .در این سال ناسا ماموریت نقشه بردار مریخ(Mars Global Surveyor) را از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز کرد.این فضاپیما در 12 سپتامبر سال 1997 به سیاره رسید.بعد از گذشت 1.5 سال تصحیحات مداری از مداری بیضی کشیده به مداری دایروی٬ ماموریت نقشه برداری خود را در مارس 1999 شروع کرد.با استفاده از یک دوربین فوق حساس سیاره را از ارتفاع پایین در یک مدار قطبی که یک سال مریخی( که در حدود دو سال زمینی است) طول کشید نقشه برداری نمود.این فضاپیما بعد از ارسال حجم بسیار زیاد اطلاعات در باره سطح و جو سیاره در سال 2001 فعالیتش را به پایان رساند.

ناسا در سال 1996 فضاپیمایی دیگر را نیز با نام Mars Path Finder  به معنای راهیاب مریخ به سوی آن ارسال کرد.هدف از ارسال آن آزمایش روبات های مجهز مریخ نورد  ارزان قیمت با فناوری بالا بود.راهیاب مریخ طی یک فرود غلطشی وبا استفاده از کیسه های هوایی جهت فرود بر سطح سیاره نشست تصاویری دقیق از محل فرود خود ارسال نمود وتوانست تحلیل های شیمیایی مفیدی را از نزدیکترین سنگها ولایه های محل فرود انجام دهد.نتایج این پروژه نشان میدادند که مریخ زمانی گرم ومرطوب بوده است.اکنون این سئوال مطرح شده بود که آیا در گذشته با وجود آب بر سطح آن وجو غلیظ تر زندگی می توانسته بوجود بیاید یا خیر؟

در 11 دسامبرسال 1998 ناسا یک مدار نورد(Mars Climate Orbiter) با هدف مطالعات  آب وهوا شناسی مریخ روانه آن کرد.این مدار نورد به تحقیقات آب وهوایی میان سیاره ای وبه جمع آوری اطلاعاتی جهت ارسال مریخ نشین قطبی (Mars Polar Lander) پرداخت.این مدار نورد طی یک شیرجه به نواحی غلیظ جو مریخ آتش گرفته ونابود شد.

مریخ نشین قطبی هم در سال 1999 توسط یک موشک دلتا 2 به سمت مریخ پرتاب شد.برنامه ریزی شده بود که در این پروژه یک روبات سطح نشین در منطقه ای قطبی در جنوب سیاره فرود بیاید به همراه آن دو کاوشگر عمقی بانام deep space 2 وجود داشت.متاسفانه در تاریخ 3 دسامبر به سیاره رسید وبطور مرموزی گم شد.

بدنبال آن ناسا  فضاپیمای اودیسه مریخ(Mars Odyssey) را در 7 آوریل 2001 به سیاره قرمز فرستاد.وسایلی با هدف مطالعه سطح سیاره  کشف آب ومحیط یونیده اطراف سیاره در مدار نورد نصب شده بود.اودیسه در تاریخ 24 اکتبر سال 2001 به سیاره رسید ودر مدار مناسب قرار گرفت.با کمک پدیده ترمز هوایی توانست در مداری نزدیک دایروی حول قطبی قرار بگیرد.از ژانویه سال 2002 به اندازه گیری های علمی پرداخت.کار اصلی آن در اواخر تابستان 2004 ادامه یافت از آن به بعدتا تاریخ اکتبر سال 2005 از آن به عنوان یک ماهواره مخابراتی رله ای جهت ارسال اطلاعات از مریخ نورد تحقیقاتی مریخ یا Mars Exploration Rover به زمین استفاده شد.

در تابستان سال 2003 ناسا دو مریخ نورد مشابه به سطح مریخ فرستاد.اسپریت (MER-A) در دهم ژوئن سال 2003 توسط یک موشک دلتا 2 از پایگاه هوایی کیپ کاناورال به فضاپرتاب شد ودر تاریخ 4 ژانویه 2004 با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد.آپورجونیتی یا مریخ نورد فرصت (Opportunity)یا MER-B  را در 7 ژولای 2003 توسط موشک دلتا 2 به فضاپرتاب شد ودر تاریخ 25 ژانویه سال 2004 بر سطح آن فرود آمد.هردو آنها با استفاده از نتایج آزمایشات موفق رهیاب مریخ در استفاده از کیسه های هوایی جهت فرود در سطح فرود آمدند.

در سال 2003 ناسا در پروژه ای با نام مارس اکسپرس (Mars Express) با همکاری با آژانس فضایی اروپا وآژانس فضایی ایتالیا فضاپیمایی را روانه سیاره کرد که در دسامبر همان سال به مریخ رسید وشروع به اندازه گیری های جوی وسطحی سیاره از یک مدار قطبی نمود.این فضاپیما شامل یک سطح نشین کوچک با نام بیگل دو بود (بیگل نام کشتی تحقیقاتی چارلز داروین بود که با آن به تحقیقات گسترده ای دست زد.)متاسفانه پس از فرود بیگل دو بر سطح مریخ آژانس فضایی اروپا نتوانست با آن ارتباط برقرار کند واز دست رفت.علیرغم آن مارس اکسپرس توانست با موفقیت به کارهای در نظر گرفته شده بپردازد.

در تاریخ 12 اوت سال 2005 ناسا یک فضاپیمای جدید ودقیق را با نام Mars Reconnaissance Orbiter(MRO) را راهی سیاره کرد.هدف آن بررسی دقیق تر مناطقی بود که توسط نقشه بردار کره مریخ و اودیسه 2001 انتخاب شده بودند.دقت عکسبرداری آن به 0.2 تا 0.3 متر می رسید.احتمالا" از سال 2009 ناسا برنامه ای گسترده را برای ایجاد آزمایشگاههایی دائمی بر سطح مریخ شروع خواهد نمود.در این برنامه انواع مریخ نورد های جدید کاوشگرهای عمقی روباتهای هوشمند و.... مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

ناسا در نظر دارد از سال 2014 برنامه ساخت وبررسی فضاپیماهای قابل برگشت از مریخ را نیز آغاز کند.

 

نویسنده :علی پوررسول توچائی



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:مریخ سیاره سرخ, | 10:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دگر باره اسپان ببستند سخت
به سر بر همی گشت بدخواه بخت

به کشتی گرفتن نهادند سر
گرفتند هر دو دوال کمر

هرآنگه که خشم آورد بخت شوم
کند سنگ خارا به کردار موم

سرافراز سهراب با زور دست
تو گفتی سپهر بلندش ببست

غمی بود رستم ببازید چنگ
گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ

خم آورد پشت دلیر جوان
زمانه بیامد نبودش توان


زدش بر زمین بر به کردار شیر
بدانست کاو هم نماند به زیر


سبک تیغ تیز از میان برکشید
بر شیر بیدار دل بردرید


بپیچید زانپس یکی آه کرد
ز نیک و بد اندیشه کوتاه کرد


بدو گفت کاین بر من از من رسید
زمانه به دست تو دادم کلید

تو زین بیگناهی که این کوژپشت
مرابرکشید و به زودی بکشت

به بازی بکویند همسال من
به خاک اندر آمد چنین یال من

نشان داد مادر مرا از پدر
ز مهر اندر آمد روانم بسر

هرآنگه که تشنه شدستی به خون
بیالودی آن خنجر آبگون

زمانه به خون تو تشنه شود
براندام تو موی دشنه شود

کنون گر تو در آب ماهی شوی
و گر چون شب اندر سیاهی شوی

وگر چون ستاره شوی بر سپهر
ببری ز روی زمین پاک مهر

بخواهد هم از تو پدر کین من
چو بیند که خاکست بالین من

ازین نامداران گردنکشان
کسی هم برد سوی رستم نشان

که سهراب کشتست و افگنده خوار
ترا خواست کردن همی خواستار

چو بشنید رستم سرش خیره گشت
جهان پیش چشم اندرش تیره گشت

بپرسید زان پس که آمد به هوش
بدو گفت با ناله و با خروش

که اکنون چه داری ز رستم نشان
که کم باد نامش ز گردنکشان

بدو گفت ار ایدونکه رستم تویی
بکشتی مرا خیره از بدخویی

ز هر گونه‌ای بودمت رهنمای
نجنبید یک ذره مهرت ز جای

چو برخاست آواز کوس از درم
بیامد پر از خون دو رخ مادرم

همی جانش از رفتن من بخست
یکی مهره بر بازوی من ببست

مرا گفت کاین از پدر یادگار
بدار و ببین تا کی آید به کار

کنون کارگر شد که بیکار گشت
پسر پیش چشم پدر خوار گشت

همان نیز مادر به روشن روان
فرستاد با من یکی پهلوان

بدان تا پدر را نماید به من
سخن برگشاید به هر انجمن

چو آن نامور پهلوان کشته شد
مرا نیز هم روز برگشته شد

کنون بند بگشای از جوشنم
برهنه نگه کن تن روشنم

چو بگشاد خفتان و آن مهره دید
همه جامه بر خویشتن بردرید

همی گفت کای کشته بر دست من
دلیر و ستوده به هر انجمن

همی ریخت خون و همی کند موی
سرش پر ز خاک و پر از آب روی

بدو گفت سهراب کین بدتریست
به آب دو دیده نباید گریست

ازین خویشتن کشتن اکنون چه سود
چنین رفت و این بودنی کار بود

چو خورشید تابان ز گنبد بگشت
تهمتن نیامد به لشکر ز دشت

ز لشکر بیامد هشیوار بیست
که تا اندر آوردگه کار چیست

دو اسپ اندر آن دشت برپای بود
پر از گرد رستم دگر جای بود

گو پیلتن را چو بر پشت زین
ندیدند گردان بران دشت کین

گمانشان چنان بد که او کشته شد
سرنامداران همه گشته شد

به کاووس کی تاختند آگهی
که تخت مهی شد ز رستم تهی

ز لشکر برآمد سراسر خروش
زمانه یکایک برآمد به جوش

بفرمود کاووس تا بوق و کوس
دمیدند و آمد سپهدار طوس

ازان پس بدو گفت کاووس شاه
کز ایدر هیونی سوی رزمگاه

بتازید تا کار سهراب چیست
که بر شهر ایران بباید گریست

اگر کشته شد رستم جنگجو
از ایران که یارد شدن پیش اوی

به انبوه زخمی بباید زدن
برین رزمگه بر نشاید بدن

چو آشوب برخاست از انجمن
چنین گفت سهراب با پیلتن

که اکنون که روز من اندر گذشت
همه کار ترکان دگرگونه گشت

همه مهربانی بران کن که شاه
سوی جنگ ترکان نراند سپاه

که ایشان ز بهر مرا جنگجوی
سوی مرز ایران نهادند روی

بسی روز را داده بودم نوید
بسی کرده بودم ز هر در امید

نباید که بینند رنجی به راه
مکن جز به نیکی بر ایشان نگاه

نشست از بر رخش رستم چو گرد
پر از خون رخ و لب پر از باد سرد

بیامد به پیش سپه با خروش
دل از کردهٔ خویش با درد و جوش

چو دیدند ایرانیان روی اوی
همه برنهادند بر خاک روی

ستایش گرفتند بر کردگار
که او زنده باز آمد از کارزار

چو زان گونه دیدند بر خاک سر
دریده برو جامه و خسته بر

به پرسش گرفتند کاین کار چیست
ترادل برین گونه از بهر کیست

بگفت آن شگفتی که خود کرده بود
گرامی‌تر خود بیازرده بود

همه برگرفتند با او خروش
زمین پر خروش و هوا پر ز جوش

چنین گفت با سرفرازان که من
نه دل دارم امروز گویی نه تن

شما جنگ ترکان مجویید کس
همین بد که من کردم امروز بس

چو برگشت ازان جایگه پهلوان
بیامد بر پور خسته روان

بزرگان برفتند با او بهم
چو طوس و چو گودرز و چون گستهم

همه لشکر از بهر آن ارجمند
زبان برگشادند یکسر ز بند

که درمان این کار یزدان کند
مگر کاین سخن بر تو آسان کند

یکی دشنه بگرفت رستم به دست
که از تن ببرد سر خویش پست

بزرگان بدو اندر آویختند
ز مژگان همی خون فرو ریختند

بدو گفت گودرز کاکنون چه سود
که از روی گیتی برآری تو دود

تو بر خویشتن گر کنی صدگزند
چه آسانی آید بدان ارجمند

اگر ماند او را به گیتی زمان
بماند تو بی‌رنج با او بمان

وگر زین جهان این جوان رفتنیست
به گیتی نگه کن که جاوید کیست

شکاریم یکسر همه پیش مرگ
سری زیر تاج و سری زیر ترگ



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:نبرد رستم و سهراب , | 10:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

البته دانشمندان ژاپنی راهی یافته اند تا گوشت وپوست ماهی ها را نامريی کرده واستخوانهای آنهارا رنگی کنند.آنها ازاین تکنو لوژی برای کسب درآمد استفاده کرده واین ماهی ها را در ظروف شیشه ای پرشده با مایه ای شفاف به فروش میرسانند.درزیر نمونه ای از این ماهی ها آورده شده است.

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:ماهیهای شفاف وشیشه ای, | 10:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به جای فراموش نکنی؛ بگوییم : یادت باشه

به جای 
دستت درد نکنه؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی

به جای 
ببخشید که مزاحمتان شدم؛ بگوییم : از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم

به جای 
گرفتارم؛ بگوییم : ‌در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود

به جای 
دروغ نگو؛ بگوییم : راست می گی؟ راستی؟

به جای 
قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما

به جای 
شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه

به جای 
فقیر هستم؛‌ بگوییم : ثروت کمی دارم

به جای
 بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست

به جای 
مشکل دارم؛ بگوییم : مسئله دارم

به جای 
جانم به لبم رسید؛ بگوییم : چندان هم راحت نبود

به جای 
مسئله ربطی به تو ندارد؛ بگوییم : مسئله را خودم حل می‌کنم

به جای 
من مریض و غمگین نیستم؛‌ بگوییم :‌ من سالم و با نشاط هستم

به جای 
زشت است؛ بگوییم :‌ قشنگ نیست

به جای 
چرا اذیت می‌کنی؛ بگوییم :‌ با این کار چه لذتی می‌بری

به جای 
غم آخرت باشد؛ بگوییم : شما را در شادی ها ببینم

به جای 
متنفرم؛ بگوییم : دوست ندارم

به جای 
دشوار است؛ بگوییم : آسان نیست

به جای جملاتی از جمله 
چقدر چاق شدی؟، چقدر لاغر شدی؟، چقدر خسته به نظر می‌آیی؟، چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟، چرا ریشت را بلند کردی؟، چراتوهمی؟، چرا رنگت پریده؟، چرا تلفن نکردی؟، چرا حال مرا نپرسیدی؟ 

بگوییم: 
سلام به روی ماهت، چقدر خوشحال شدم تو را دیدم، همیشه در قلب من هستی .



تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم, | 10:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:خلاقیت در استفاده مجدد از بطری های پلاستیکی, | 10:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانلود داستان تفکر و پژوهش

 

((خرسی که میخواست خرس باقی بماند))

 



تاريخ : شنبه 23 آذر 1393برچسب:دانلود داستان تفکر و پژوهش , | 10:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 



تاريخ : شنبه 23 آذر 1393برچسب:داستان مارگیر و اژدها, | 10:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دریاچه رنگی جهان

1- دریاچه «لاگونا» در ایالت کلورادو آمریکا

 

براساس تغییر زمان و درجه دما رنگ این دریاچه از قرمز به ارغوانی تغییر می‌کند. لاگونا دریاچه‌ آب شور کم عمقی است که میانگین عمق آن به 35 سانتی‌متر می‌رسد. دمای هوا در شب در این دریاچه به زیر 20 درجه می‌رسد و لاگونا را باید یکی از مهمترین زیستگاه‌های فلامینگوها در آمریکا برشمرد.

 

2- دریاچه «کریتر لیک» در جزیره فلوریس اندونزی

 

 

این دریاچه در واقع متشکل از سه دریاچه است که صخره‌های طبیعی آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند و هر دریاچه رنگ مخصوص به خود را دارد. اما زیباترین دریاچه دارای رنگ آبی است.

 

 

3- دریاچه «نگاکورو» در نیوزلند

 

 

این دریاچه به رنگ سبز است و دانشمندان دلیل این رنگ سبز را وجود میزان بسیار بالای اکسید گوگرد و آهن است.

 

 

4- دریاچه «ووهوا» در چین

 

 

دریاچه ووهوا از جمله زیباترین دریاچه‌های جهان است که رنگ ‌آن از زرد به سبز تیره و سپس آب آن به آبی تغییر رنگ می‌دهد. نکته جالب اینجاست که آب این دریاچه در زمستان یخ نمی‌زند، درحالی که تمام دریاچه‌های همجوار آن منجمد می‌شوند و این نشان می‌دهد که در این دریاچه چشمه‌های آب گرم نیز وجود دارد.

 

 

5- دریاچه «هیلر» در سنگال

 

 

رنگ دریاچه هیلر به رنگ صورتی است. این دریاچه زیبا در کشور سنگال قرار داشته و در سال 1802 توسط اهالی منطقه کشف شد.

 

منبع: پایگاه خبری الف




تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:دریاچه رنگی جهان, | 10:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد